Effektrapporter

Medietrender Q4 och helår 2022

När vi nu sammanfattar 2022 är det ett år som började förvånansvärt starkt med en stark tillväxt eldad på av post-covid rekylen. Men i slutet av året gjorde en begynnande lågkonjunktur entré. Rysslands…

Medietrender Q3 2022

Reklaminvesteringarna har gått urstarkt efter coronapandemin, trots Rysslands invasion av Ukraina, vilket har gett högre energipriser och en inflation som vi inte har sett på årtionden. Annonsmarknaden fortsatte dock att växa stark även…

Communication that creates effect!

Learnings from the Effectiveness database based on entries in the 100 Watts effectiveness competition in 2020 and 2021 by NoA Consulting and Sveriges Annonsörer. The analysis in this report is based on the…

Kommunikation som ger effekt!

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Rapporten mynnar ut i sex rekommendationer för marknadskommunikation som ger effekt.

Delrapport: Skapar kreativ reklam mer effekt?

Tillsammans med NoA Consulting har vi de första resultaten från den första rapporten i vår långsiktiga forskningssatsning om framgångsfaktorer för effekt. Sedan 2020 har 100-wattaren ett nytt tävlingsformulär som ger oss unika möjligheter…

Medietrender Sverige Q2 2022

Andra kvartalet 2022 ser fortsatt starka siffror men betydligt lägre än tidigare. Medieinvesteringarna ökade med 10 procent, men rensat för inflationen blir det 2 procent. Annonsvolymerna har bromsat in samtidigt som mediekonsumtionen ger…

Allmänheten om reklam Q2 2022

Reklamtröttheten tillbaka på rekordnivåer. Svenska folkets inställning till reklam blir mer negativ i takt med att medieinvesteringarna – och därmed reklamfrekvensen - ökar.För mycket reklam i digitala medier har dessutom negativ påverkan på…

Medietrender Sverige Q1 2022

I början av 2022 trodde vi att alla negativa effekter av Covid skulle klinga av och marknaden skulle återgå till en mer normal utveckling. Rysslands invasion av Ukraina ändrade dock på utsikterna för…

Medietrender Sverige 2021 Q4 & helår

Under 2020 stängdes många delar av samhället ned på grund av den pågående pandemin och utsikten för mediemarknaden var blandad, annonseringen föll medan konsumtionen hemma i Sverige ökade. Annonseringen under 2021 slutade på…

Kvartalsrapport Medietrender Q3 2021

Reklammarknaden på fortsatt återhämtning. Pandemin som slog till med full kraft mot reklamen under det andra kvartalet 2020. Dessa låga jämförelsetal gjorde att vi såg en rekordstark återhämtning under det andra kvartalet i…

Marknadsrapporten 2021

Sveriges Annonsörer jobbar ständigt för att fördjupa och utveckla våra kunskaper om hur marknadsförare tänker och arbetar, för att bli ännu bättre på att stötta våra medlemmar och driva viktiga branschfrågor. I år…

Varumärkesbyggande i obalans

En rapport om svenska företagsledningars syn på marknadsföring som bygger starka varumärken och lönsam tillväxt. Åtta av tio företagsledare anser att ett starkt varumärke behövs för att skapa tillväxt, lönsamhet och attrahera nya…

Kvartalsrapport Medietrender Q2 2021

Reklammarknaden återhämtade sig rekordsnabbt under andra kvartalet Coronapandemin slog stenhårt mot reklam- och mediebranschen

Allmänheten om reklam Q2 2021

Färre svenskar negativa till reklam, visar ny undersökning från Novus/Sveriges Annonsörer.

Kvartalsrapport Medietrender Q1 2021

Annonsinvesteringarna hämtar sig snabbare än någonsin. Siffrorna från IRM visar på en historiskt snabb återhämtning av reklaminvesteringarna under Q1 2021. IRMs prognos för året indikerar även att vi redan under 2021 kommer hämta…

Allmänheten om reklam Q1 2021

Många kan tänka sig mer reklam mot billigare priser – men acceptansen varierar stort beroende på sammanhang. Var tredje svensk (33%) kan tänka sig mer reklam vid idrottsevenemang om det skulle innebära lägre…

Årsrapport Medietrender Sverige 2020

Sverige har en lång tradition av transparens på mediemarknaden där de olika medieaktörernas siffror redovisas så att annonsörer och mediebyråer får tillgång till värdefull data. Problemet är att dessa siffror finns inlåsta i…

Marknadsrapporten 2020

Sveriges Annonsörer nya årliga rapport. Marknadsrapporten syftar till att ge en bild av marknadsförares situation, utmaningar, hot, planer och tankar om framtiden. Vi jobbar ständigt för att fördjupa och utveckla våra kunskaper om…

Allmänheten om reklam 2020

Reklamtröttheten i Sverige når nya höga nivåer – så många som sex av tio svenskar (59%) är negativa till reklam, och andelen ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, visar Sveriges Annonsörers…
Fler Rapporter

Putting People First

Putting People First. Eighty percent of companies believe they deliver great experiences according to Bain & Company. But only 8% of consumers agree. People wouldn’t care if 77% of brands disappeared tomorrow, say…

GDPR Guide for Marketers

GDPR Guide for Marketers. Five things every brand owner should know about the General Data Protection Regulation, av WFA World Federation of Advertisers.

8 steg till bättre digital annonsering

8 steg till bättre digital annonsering. WFA har med stora globala annonsörer identifierat åtta fokusområden när det gäller digital annonsering som man bör arbeta med att förbättra för att skapa ett bättre digitalt…

Global Media Charter

Global Media Charter. Advertisers’ principles for partnership in the digital media advertising ecosystem. Co-created by WFA members including both corporate global advertisers and national advertiser associations.

Facebookundersökning bland Sveriges Annonsörers medlemmar

Facebookundersökning bland Sveriges Annonsörers medlemmar. Under våren 2018 avslöjades att företaget Cambridge Analytica samlat in personlig information om miljoner Facebook-användare, i många fall utan deras vetskap.

Poddindex årsrapport 2018

Poddindex årsrapport 2018. Poddindex drivs av Sveriges Annonsörer tillsammans med Sveriges Radio, Acast, Bauer Media och Nent. Vi har tagit fram vår första årsrapport för visa hur utvecklingen ser ut för några av…

Allmänheten om poddar

En undersökning i samarbete med Novus om svenskarnas poddlyssnande. Allmänheten om poddar. Från 9 maj 2019. Nya podcasts tillkommer dagligen och allt fler svenskar lyssnar på poddar, att det är ett intressant annonsformat…

Allmänheten om reklam

Allmänheten om reklam. Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Syftet med undersökningen är att ta reda på allmänhetens inställning till reklam och spelreklam. 20 juni 2019

Digital Maturity Benchmark

Digital Maturity Benchmark. Ett unikt verktyg för att mäta er digitala mognad och visa vägen framåt. Verktyget är skapat av Google och Boston Consulting Group.

2018 års mest omnämnda varumärken i svenska redaktionella medier.

2018 års mest omnämnda varumärken i svenska redaktionella medier.