Reklamtröttheten i Sverige når nya höga nivåer – så många som sex av tio svenskar (59%) är negativa till reklam, och andelen ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, visar Sveriges Annonsörers och Novus årliga undersökning om allmänhetens inställning till reklam. Minst omtyckt är reklamen i linjär-tv, i digitala play-tjänster och på internetsajter medan bioreklamen får flest positiva röster.

Sveriges Annonsörer har de senaste 15 åren frågat svenska folket om deras inställning till reklam. Årets undersökning, med drygt 2 000 svarande, visar tydligt att de senaste årens nedåtgående trend håller i sig. Sex av tio (59%) har en ganska eller mycket negativ inställning till reklam, vilket innebär att förra årets rekordhöga siffra ligger kvar på samma nivå. Samtidigt har andelen som är ”mycket negativa” ökat från 18 till 21 procent. Endast en av tio (12%) svenskar är ganska eller mycket positiva till reklam. Resultatet visar också att så många som sju av tio (70%) gärna betalar extra för att få tillgång till reklamfria tjänster.

Relaterade artiklar

Medietrender Q4 och helår 2022

När vi nu sammanfattar 2022 är det ett år som började förvånansvärt starkt med en stark tillväxt eldad på av post-covid rekylen. Men i slutet av året gjorde en begynnande lågkonjunktur entré. Rysslands…

Medietrender Q3 2022

Reklaminvesteringarna har gått urstarkt efter coronapandemin, trots Rysslands invasion av Ukraina, vilket har gett högre energipriser och en inflation som vi inte har sett på årtionden. Annonsmarknaden fortsatte dock att växa stark även…

Communication that creates effect!

Learnings from the Effectiveness database based on entries in the 100 Watts effectiveness competition in 2020 and 2021 by NoA Consulting and Sveriges Annonsörer. The analysis in this report is based on the…

Kommunikation som ger effekt!

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Rapporten mynnar ut i sex rekommendationer för marknadskommunikation som ger effekt.
Fler artiklar