Reklamtröttheten i Sverige når nya höga nivåer – så många som sex av tio svenskar (59%) är negativa till reklam, och andelen ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, visar Sveriges Annonsörers och Novus årliga undersökning om allmänhetens inställning till reklam. Minst omtyckt är reklamen i linjär-tv, i digitala play-tjänster och på internetsajter medan bioreklamen får flest positiva röster.

Sveriges Annonsörer har de senaste 15 åren frågat svenska folket om deras inställning till reklam. Årets undersökning, med drygt 2 000 svarande, visar tydligt att de senaste årens nedåtgående trend håller i sig. Sex av tio (59%) har en ganska eller mycket negativ inställning till reklam, vilket innebär att förra årets rekordhöga siffra ligger kvar på samma nivå. Samtidigt har andelen som är ”mycket negativa” ökat från 18 till 21 procent. Endast en av tio (12%) svenskar är ganska eller mycket positiva till reklam. Resultatet visar också att så många som sju av tio (70%) gärna betalar extra för att få tillgång till reklamfria tjänster.

Relaterade artiklar

Effective Communication! 2024

Creative communication drives effect, but what type of creative approaches actually works best? In last year's 100-Watts report (Communication for effect! 2023), the focus was on channels and media choices. In this year's…

Kommunikation som ger effekt! 2024

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? I förra årets 100-wattarenrapport (Kommunikation som ger effekt! 2023) stod kanalerna i centrum. I årets rapport skiftar vi fokus till…

Medietrender Q2 2024

Det andra kvartalet 2024 speglades av både ett fotbolls EM och förberedelserna inför ett sommar OS. Något som avspeglas i medieinvesteringarna. Tillsammans med ett konjunkturläge som blir allt bättre, om än ingen riktig…

Medietrender Q1 2024

Stark start på 2024 för mediemarknaden Efter fyra kvartal med vikande investeringar på mediemarknaden syntes en ljusglimt i slutet av 2023 och det första kvartalet 2024 visar återigen tillväxt. Medieinvesteringarna netto ökade med…
Fler artiklar