Marknadsinsikter
Marknadsinsikter
Fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt. En gång i kvartalet publiceras nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Marknadsinsikter är väl underbyggda artiklar att ta del av när du har tid. Varje kvartal släpps även en insikt i poddversion i samarbete med Bauer Medias podd Vi hörs! som du hittar på podplay.com.Strategi
Kreativitet
Månadens case
Fler Marknadsinsikter
Valet av butik definierar köparna
Publicerad: 4 februari 2020 | Marknadsinsikter
Valet av butik definierar köparna. I många år har vi talat om butiksdöden. Först var det småstädernas butiker som fick allt svårare att konkurrera med större städer och köpcentras. Sen spred sig problemet…
Våga!
Publicerad: 4 februari 2020 | Marknadsinsikter
VÅGA FÅ EFFEKT! ”Vi måste inspirera kreatörer att utveckla så briljanta idéer att vi riskerar våra jobb på kuppen”, sa P&G:s Marc Pritchard på ett seminarium om kreativitet vid Cannes Lions för några…
Hur byggs varumärken i en digital värld?
Publicerad: 22 januari 2020 | Marknadsinsikter
Hur byggs varumärken i en digital värld? Digitala kanaler tar en allt större del av företagens reklaminvesteringar. Men hur ska man arbeta för att bygga starka varumärken på digitala plattformar? Går det över…
Kunderna som produktutvecklare
Publicerad: 22 januari 2020 | Marknadsinsikter
Kunderna som produktutvecklare. Det finns en hel del att vinna för företag som bjuder in sina kunder att delta i utvecklingen av deras produkter och tjänster. Inte minst i form av nytänkande och…
Effektivitet ger inte alltid effekt
Publicerad: 22 januari 2020 | Marknadsinsikter
Effektivitet ger inte alltid effekt. För några år sedan insåg Adidas att de resonerat helt fel med sin marknadsföring. De hade varit alltför fokuserade på digitala medier och performance och jagat snabba framgångar,…
Planera för 20-talet
Publicerad: 7 januari 2020 | Marknadsinsikter
Det internationella kunskapsföretaget för reklam- och marknadsföringssektorn, WARC, har för nionde gången gjort en undersökning och analys av det år som gått och dragit slutsatser om marknadsföringssektorns framtid. De har samlat sina insikter…
Riktad reklam tappar mark
Publicerad: 7 januari 2020 | Marknadsinsikter
Digitala medier revolutionerade marknadsföringen. Möjligheterna att personifiera reklamen och tala direkt till "rätt personer" skulle ge effektivare reklam. Men entusiasmen har svalnat och allt fler företag slutar arbeta med riktad reklam. De flesta…
Varumärkeskunskaperna behöver öka
Publicerad: 7 januari 2020 | Marknadsinsikter
De flesta säger sig veta att ett starkt varumärke är viktigt för tillväxt och lönsamhet. Ändå vet få hur man bygger och vårdare varumärken. En ny rapport från Financial Times och IPA visar…
När krisen kommer
Publicerad: 17 december 2019 | Marknadsinsikter
De flesta företag drabbas någon gång av en kris som kan påverka omvärldens förtroende för företaget och dess varumärken. De flesta företag drabbas någon gång av en kris som kan påverka omvärldens förtroende…
Kreativitet i praktiken
Publicerad: 17 december 2019 | Marknadsinsikter
Kreativitet i praktiken. Hur får man maximal nytta av samarbetet med sina byråer? En bra början är att lära sig förstå reklamens kraft och skapa utrymme för kreativitet. Simon Stefansson på Ingo gav…
Glöm inte den högra hjärnhalvan!
Publicerad: 17 december 2019 | Marknadsinsikter
Glöm inte den högra hjärnhalvan!
Så bidrar varumärken till en bättre värld
Publicerad: 18 november 2019 | Marknadsinsikter
Så bidrar varumärken till en bättre värld. Många konsumenter tror mer på att företag och varumärken kan bidra till en bättre värld, än regeringar.
Hur ser en bra logotyp ut?
Publicerad: 14 november 2019 | Marknadsinsikter
Hur ser en bra logotyp ut? Utformningen av en logotyp och en grafisk profil är viktiga steg för varumärket.
Kreativitetens kris
Publicerad: 11 november 2019 | Marknadsinsikter
Kreativitetens kris. Effekterna av kreativt belönade kampanjer har försämrats kraftigt under senare år och är idag sämre än de någonsin varit på de 24 år som Peter Field studerat.
Meningsfulla varumärken
Publicerad: 11 november 2019 | Marknadsinsikter
Meningsfulla varumärken. Spelar ditt varumärke någon roll?Få varumärken skulle saknas, om de försvann från marknaden i morgon.
Mobilen allt viktigare
Publicerad: 11 november 2019 | Marknadsinsikter
Mobilen allt viktigare Mobilen spelar allt större roll i vår vardag. Större roll än våra medmänniskor verkar det som ibland.
Reklamkapital
Publicerad: 11 november 2019 | Marknadsinsikter
Reklamkapital. Medicin mot reklamtrötthet. Reklamtröttheten blir allt större och vi har aldrig varit så negativt inställda till reklam som idag, enligt Novus och Sveriges Annonsörers senaste undersökning om reklamattityder.
The long and the short
Publicerad: 8 november 2019 | Marknadsinsikter
The long and the short. Tänk långt och brett för tillväxt och bestående lönsamhet. Mycket av dagens marknadsföring görs i korta perspektiv. Annonsörer strävar efter snabb ROI, omedelbar respons och aktivering. Men den…