Strategi

Glöm inte analysen!

Det räcker inte att besluta om kommande marknadsinsatser. Det gäller också att veta varför man ska göra dem. Men många slarvar med den analysen.

Hitta rätt strategi och följ den

Marknadsinvesteringarna ökar starkt. Allra störst nytta och effekt får den som tänkt igenom varumärkesstrategin ordentligt. Det är inte lika självklart för alla som det låter.

Två trender som påverkar marknadsförare under 2022

Pandemin har bidragit till ändrat konsumentbeteende på många sätt. En del har varit tillfälligt annat blir bestående. Det påverkar förstås också varumärken och marknadsföring. Detsamma gäller det ökade intresset för hållbarhet.

B2B-marknadens 95:5-regel

Bara en handfull upphandlare inom B2B står i begrepp att köpa något. Det gäller inom alla kategorier av produkter av tjänster. För de flesta dröjer det några år. Men det gäller att de…

Ritsons recept för framgång

När marknadsföringsgurun Mark Ritson tidigare i sommar talade på en av årets omgångar av the Festival of Marketing, listade han de tio viktigaste egenskaper som marknadsförare bör utveckla, för att nå framgång.

Vad kan ledningen om varumärken – egentligen?

Svenska företagsledare tycker att de har bra kunskap om varumärkesbyggande och vad det spelar för roll för affären. Det är dock en sanning med modifikation visar en ny studie som presenterades på EFF…

Vad skiljer marknadsföring för B2B och B2C?

Strategiskt är det ingen egentlig skillnad på att marknadsföra sig mot företag, jämfört med att marknadsföra sig mot konsumenter. Däremot skiljer sig ofta den bästa tekniken mellan de två.

Friskt vågat, hälften vunnet. Minst.

Nu är det ett utmärkt tillfälle att tänka i nya banor. Och ta lite nya risker. Pandemin har skapat nya konsumtionsvanor och medfört både problem och möjligheter för företagen. Marknadsavdelningen kan spela en…

Låt reklamen vara en ljusglimt

Hellre samma reklam som vanligt, än Corona-anpassad ”Vi finns här för dig”. Det är konsumenternas bestämda uppfattning. Ska det finnas någon Corona-koppling, ska den hänga ihop med varumärket.
Visa alla
Kreativitet

Kreativitet måste bli en del av företagskulturen

När hela företaget förstår kreativitetens betydelse och använder samma terminologi och mätvärden, då kan verkliga framgångar uppstå. Det finns mängder av mätningar och studier som visat på kreativitetens betydelse för affärsframgångar. Marknadsinsikter har…

EFFDay: Vad skapar effekt och vad betyder det, för företag och samhälle

De mest framgångsrika företagen med de starkaste varumärkena har en hel del gemensamt. De har förstått att bygga och vårda sina varumärken under lång tid. Hur detta går till och vilka pusselbitar som…

Recept för effekt

Effektdatabasen kan ses som ett facit över vad som ger bäst effekt från marknadsinvesteringarna. Där finns kunskap och inspiration från dem som lyckats.

Viktigare vara minnesvärd än klickbar

B2B-kunder är sällan på marknaden för köp. Det innebär att det är minst lika viktigt att skapa mental tillgänglighet för marknadsförare inom B2B som för deras kollegor inom B2C.

Bevisen finns i Effektdatabasen

I Effektdatabasen samlas insikterna om vad som krävs för att skapa tillväxt och lönsamhet. Det är en värdefull vägledning för marknadsförare vill hitta vägen till bästa effekt för marknadsinvesteringarna.

Så kan man få ut mer av kreativiteten

Kreativiteten är viktig, det håller de flesta med om. Ändå finns många hinder i vägen för att få största möjliga nytta av den. Det visar en stor internationell studie. Men den pekar också…

Reklameffekt är mer än bara analyser

Reklameffekt handlar om mycket mer än att göra analyser och lägga en tydlig strategi. Trots att de flesta företag har lagt mycket resurser på det slutar det ändå med att de gör reklam…

Clients and creativity

Our goal is to help brand owners address, and reverse, the decline in creativity in marketing communications to drive sustainable brand growth. We know that creative communications effectiveness is in decline. Which poses…

Underskatta inte effekterna av kreativ reklam!

Den kreativa nivån på reklam är en viktig faktor för att nå bästa tänkbara effekter. Det visar flera internationella studier. Inte helt överraskande kan vi konstatera detsamma för svensk, kreativt belönad reklam. Det…

Kreativitetens möjligheter excellerade i Cannes

En av de mest intressanta tävlingskategorierna vid Cannes Lions är Creative Effectiveness, där kreativitetens möjligheter visas i reda siffror. En kombination av Guldägg och 100-wattare, skulle man kunna säga.

Så bidrar kreativitet till ökad ROI

Det går inte att komma ifrån att den kreativa nivån spelar stor roll för vilka effekter reklamen kan ge. Både på lång och kort sikt. Riktigt bra, kreativ reklam kan ge så mycket…

Ljud – ett viktigt verktyg för varumärkesbyggare

Det är självklart att varumärket har en väl formgiven logotyp. Men det är inte så många som också har en genomtänkt ljudlogga. Rätt ljud, likväl som väl vald musik, kan spela stor roll…

Så kan reklamen ge mer effekt igen

En Marknadsinsikt av Carin Fredlund. Humor, känslor och värme i reklamen gör inte bara att den blir mer omtyckt. Den ger också bättre effekt.

Inhouse ska skapa värde, inte spara pengar

Utvecklingen av företagens inhouseavdelningar fortsätter. Allt fler företag hanterar allt mer av sitt kommunikationsarbete i egen regi.

Så viktig är kreativiteten för effekten

Högkreativ reklam ger avsevärt större effekt än slätstruken. Men det är också viktigt att jobba med tillräckligt långa perspektiv och tillräckligt stor budget.

Cannes Lions visar hur kreativitet gav effekt

"Kreativiteten är själva syret för att skapa tillväxt", konstaterade Ann Mukherjee, från Pernod Ricard, som var juryns ordförande i tävlingskategorin Cannes Creative Effectiveness vid årets Cannes Lions.

Hur kan kreativitet skapa effekt?

Vad är kreativitet och vilken nytta gör den egentligen? Det har inte alltid varit så lätt att svara på de frågorna. Men professorerna Sara Rosengren och Micael Dahlén har studerat forskningen på området…

Högsta kreativitet gav bäst effekt även 2020

Pandemiåret 2020 har präglats av osäkerhet och ombytlighet. Det har inte alltid varit lätt att hänga med i svängarna. Men de marknadsförare som kunnat jämka och rätta sig efter läget har varit framgångsrika.…
Visa alla
Månadens case

Månadens Case: Telia ”Gör det enklare att vara småföretagare”

Mitt i pandemikrisen lyckades Telia kommunicera helhetslösningar och rådgivning till småföretagen på ett sätt som skapade mer emotionell koppling till varumärket. Det lyckades så bra att Telia belönades med 100-watt i kategorin Företag…

Månadens Case: Skandia

Istället för att fokusera på tjänstepension valde Skandia att kommunicera sin förebyggande hälsoförsäkring. Det resulterade i rekord i kundleads och en 50-wattare. Och deras pensionskunder är landets mest nöjda.

Månadens case: Swedbank

Swedbank är ett bra pedagogiskt exempel för marknadsförare. Ett ikoniskt varumärke som klarat fusioner och namnbyten. Men också ett som misshandlats och nästan krossats. Likväl som kan visa hur man reser sig igen.…

Månadens case: Försvarsmakten

Försvarsmakten har ju inga konkurrenter, när det gäller verksamheten. Men när det handlar om rekrytering är det en helt annan sak.

Månadens Case: Vattenfall

På fyra år har Vattenfall gått från ett företag med dåligt rykte och svaga mätvärden i de flesta parametrar till ett kompetent och trovärdigt varumärke. En symbol för ”fossilfritt”. Det belönades nyligen med…

Månadens case: Jula

Jula gick från att bara fokusera på priset till att också bygga varumärke med emotionella argument. Ett beslut som fick så goda effekter att Jula nu belönats med 100-wattare för Långsiktig varumärkesvård.

Månadens case: Felix

De allra flesta vill leva hållbart och äta mer miljövänligt. Men många tycker det är krångligt och dyrt. De har svårt att veta hur de ska göra. Därför har Felix tagit fram verktyg…

Månadens case: MAX

MAX är inte bara ”Sveriges godaste burgare”. Det är också Sveriges starkaste varumärke inom snabbmatskategorin och så har det varit i många år.

Månadens Case: Polismyndigheten rekryteringskampanj

Antalet sökande till polisutbildningen har ökat rejält sedan Polismyndighetens inhousebyrå startade kampanjen ”83 skäl att bli polis” som visar människorna bakom uniformen och de många möjligheterna i yrket.

Månadens case: Clas Ohlson

Med hundra år på nacken och som ett av våra starkaste varumärken inom sin kategori, har Clas Ohlson både en historia och en framtid att vårda. 1918 grundade den då 22-årige Clas Ohlson…

Månadens Case: Ving

Med en ny organisation och lättade Corona-restriktioner kan Ving se framtiden an med tillförsikt igen. Det är ingen överdrift att påstå att det varit turbulens i Vings värld. Resebranschen har varit hårt drabbat…

Månadens case: PostNord

På rekordtid vände PostNord de negativa attityderna till varumärket. Djupa kundinsikter, förtroende, tillit, kreativitet och kontinuitet, är några av de faktorer som legat bakom de snabba, positiva resultaten.

Månadens Case: Volvo Lastvagnars Live Test Series

När den internationella reklambranschen listar odödlig reklam, är Volvo Lastvagnars the Epic Split med Jean-Claude van Damme med på årets lista.

Månadens case: ICA – Reklamen vi tycker allra mest om

ICA har tagit emot många 100-wattare, guldägg och andra priser för sin reklam under de senaste 20 åren. I årets 100-wattsutdelningen belönades de dessutom med den första 100-tyckaren. Priset för den reklam som…
Visa alla
Fler Marknadsinsikter

Valet av butik definierar köparna

Valet av butik definierar köparna. I många år har vi talat om butiksdöden. Först var det småstädernas butiker som fick allt svårare att konkurrera med större städer och köpcentras. Sen spred sig problemet…

Våga!

VÅGA FÅ EFFEKT! ”Vi måste inspirera kreatörer att utveckla så briljanta idéer att vi riskerar våra jobb på kuppen”, sa P&G:s Marc Pritchard på ett seminarium om kreativitet vid Cannes Lions för några…

Hur byggs varumärken i en digital värld?

Hur byggs varumärken i en digital värld? Digitala kanaler tar en allt större del av företagens reklaminvesteringar. Men hur ska man arbeta för att bygga starka varumärken på digitala plattformar? Går det över…

Kunderna som produktutvecklare

Kunderna som produktutvecklare. Det finns en hel del att vinna för företag som bjuder in sina kunder att delta i utvecklingen av deras produkter och tjänster. Inte minst i form av nytänkande och…

Effektivitet ger inte alltid effekt

Effektivitet ger inte alltid effekt. För några år sedan insåg Adidas att de resonerat helt fel med sin marknadsföring. De hade varit alltför fokuserade på digitala medier och performance och jagat snabba framgångar,…

Planera för 20-talet

Det internationella kunskapsföretaget för reklam- och marknadsföringssektorn, WARC, har för nionde gången gjort en undersökning och analys av det år som gått och dragit slutsatser om marknadsföringssektorns framtid. De har samlat sina insikter…

Riktad reklam tappar mark

Digitala medier revolutionerade marknadsföringen. Möjligheterna att personifiera reklamen och tala direkt till "rätt personer" skulle ge effektivare reklam. Men entusiasmen har svalnat och allt fler företag slutar arbeta med riktad reklam. De flesta…

Varumärkeskunskaperna behöver öka

De flesta säger sig veta att ett starkt varumärke är viktigt för tillväxt och lönsamhet. Ändå vet få hur man bygger och vårdare varumärken. En ny rapport från Financial Times och IPA visar…

När krisen kommer

De flesta företag drabbas någon gång av en kris som kan påverka omvärldens förtroende för företaget och dess varumärken. De flesta företag drabbas någon gång av en kris som kan påverka omvärldens förtroende…

Kreativitet i praktiken

Kreativitet i praktiken. Hur får man maximal nytta av samarbetet med sina byråer? En bra början är att lära sig förstå reklamens kraft och skapa utrymme för kreativitet. Simon Stefansson på Ingo gav…

Glöm inte den högra hjärnhalvan!

Glöm inte den högra hjärnhalvan!

Så bidrar varumärken till en bättre värld

Så bidrar varumärken till en bättre värld. Många konsumenter tror mer på att företag och varumärken kan bidra till en bättre värld, än regeringar.

Hur ser en bra logotyp ut?

Hur ser en bra logotyp ut? Utformningen av en logotyp och en grafisk profil är viktiga steg för varumärket.

Kreativitetens kris

Kreativitetens kris. Effekterna av kreativt belönade kampanjer har försämrats kraftigt under senare år och är idag sämre än de någonsin varit på de 24 år som Peter Field studerat.

Meningsfulla varumärken

Meningsfulla varumärken. Spelar ditt varumärke någon roll?Få varumärken skulle saknas, om de försvann från marknaden i morgon.

Mobilen allt viktigare

Mobilen allt viktigare Mobilen spelar allt större roll i vår vardag. Större roll än våra medmänniskor verkar det som ibland.

Reklamkapital

Reklamkapital. Medicin mot reklamtrötthet. Reklamtröttheten blir allt större och vi har aldrig varit så negativt inställda till reklam som idag, enligt Novus och Sveriges Annonsörers senaste undersökning om reklamattityder. 

The long and the short

The long and the short. Tänk långt och brett för tillväxt och bestående lönsamhet. Mycket av dagens marknadsföring görs i korta perspektiv. Annonsörer strävar efter snabb ROI, omedelbar respons och aktivering. Men den…