Strategi

Hitta rätt strategi och följ den

Marknadsinvesteringarna ökar starkt. Allra störst nytta och effekt får den som tänkt igenom varumärkesstrategin ordentligt. Det är inte lika självklart för alla som det låter.

Två trender som påverkar marknadsförare under 2022

Pandemin har bidragit till ändrat konsumentbeteende på många sätt. En del har varit tillfälligt annat blir bestående. Det påverkar förstås också varumärken och marknadsföring. Detsamma gäller det ökade intresset för hållbarhet.

B2B-marknadens 95:5-regel

Bara en handfull upphandlare inom B2B står i begrepp att köpa något. Det gäller inom alla kategorier av produkter av tjänster. För de flesta dröjer det några år. Men det gäller att de…

Ritsons recept för framgång

När marknadsföringsgurun Mark Ritson tidigare i sommar talade på en av årets omgångar av the Festival of Marketing, listade han de tio viktigaste egenskaper som marknadsförare bör utveckla, för att nå framgång.

Vad kan ledningen om varumärken – egentligen?

Svenska företagsledare tycker att de har bra kunskap om varumärkesbyggande och vad det spelar för roll för affären. Det är dock en sanning med modifikation visar en ny studie som presenterades på EFF…

Vad skiljer marknadsföring för B2B och B2C?

Strategiskt är det ingen egentlig skillnad på att marknadsföra sig mot företag, jämfört med att marknadsföra sig mot konsumenter. Däremot skiljer sig ofta den bästa tekniken mellan de två.

Friskt vågat, hälften vunnet. Minst.

Nu är det ett utmärkt tillfälle att tänka i nya banor. Och ta lite nya risker. Pandemin har skapat nya konsumtionsvanor och medfört både problem och möjligheter för företagen. Marknadsavdelningen kan spela en…

Låt reklamen vara en ljusglimt

Hellre samma reklam som vanligt, än Corona-anpassad ”Vi finns här för dig”. Det är konsumenternas bestämda uppfattning. Ska det finnas någon Corona-koppling, ska den hänga ihop med varumärket.
Visa alla
Kreativitet

Så bidrar kreativitet till ökad ROI

Det går inte att komma ifrån att den kreativa nivån spelar stor roll för vilka effekter reklamen kan ge. Både på lång och kort sikt. Riktigt bra, kreativ reklam kan ge så mycket…

Ljud – ett viktigt verktyg för varumärkesbyggare

Det är självklart att varumärket har en väl formgiven logotyp. Men det är inte så många som också har en genomtänkt ljudlogga. Rätt ljud, likväl som väl vald musik, kan spela stor roll…

Så kan reklamen ge mer effekt igen

En Marknadsinsikt av Carin Fredlund. Humor, känslor och värme i reklamen gör inte bara att den blir mer omtyckt. Den ger också bättre effekt.

Inhouse ska skapa värde, inte spara pengar

Utvecklingen av företagens inhouseavdelningar fortsätter. Allt fler företag hanterar allt mer av sitt kommunikationsarbete i egen regi.

Så viktig är kreativiteten för effekten

Högkreativ reklam ger avsevärt större effekt än slätstruken. Men det är också viktigt att jobba med tillräckligt långa perspektiv och tillräckligt stor budget.

Cannes Lions visar hur kreativitet gav effekt

"Kreativiteten är själva syret för att skapa tillväxt", konstaterade Ann Mukherjee, från Pernod Ricard, som var juryns ordförande i tävlingskategorin Cannes Creative Effectiveness vid årets Cannes Lions.

Hur kan kreativitet skapa effekt?

Vad är kreativitet och vilken nytta gör den egentligen? Det har inte alltid varit så lätt att svara på de frågorna. Men professorerna Sara Rosengren och Micael Dahlén har studerat forskningen på området…

Högsta kreativitet gav bäst effekt även 2020

Pandemiåret 2020 har präglats av osäkerhet och ombytlighet. Det har inte alltid varit lätt att hänga med i svängarna. Men de marknadsförare som kunnat jämka och rätta sig efter läget har varit framgångsrika.…
Visa alla
Månadens case

Månadens case: Jula

Jula gick från att bara fokusera på priset till att också bygga varumärke med emotionella argument. Ett beslut som fick så goda effekter att Jula nu belönats med 100-wattare för Långsiktig varumärkesvård.

Månadens case: Felix

De allra flesta vill leva hållbart och äta mer miljövänligt. Men många tycker det är krångligt och dyrt. De har svårt att veta hur de ska göra. Därför har Felix tagit fram verktyg…

Månadens case: MAX

MAX är inte bara ”Sveriges godaste burgare”. Det är också Sveriges starkaste varumärke inom snabbmatskategorin och så har det varit i många år.

Månadens Case: Polismyndigheten rekryteringskampanj

Antalet sökande till polisutbildningen har ökat rejält sedan Polismyndighetens inhousebyrå startade kampanjen ”83 skäl att bli polis” som visar människorna bakom uniformen och de många möjligheterna i yrket.

Månadens case: Clas Ohlson

Med hundra år på nacken och som ett av våra starkaste varumärken inom sin kategori, har Clas Ohlson både en historia och en framtid att vårda. 1918 grundade den då 22-årige Clas Ohlson…

Månadens Case: Ving

Med en ny organisation och lättade Corona-restriktioner kan Ving se framtiden an med tillförsikt igen. Det är ingen överdrift att påstå att det varit turbulens i Vings värld. Resebranschen har varit hårt drabbat…

Månadens case: PostNord

På rekordtid vände PostNord de negativa attityderna till varumärket. Djupa kundinsikter, förtroende, tillit, kreativitet och kontinuitet, är några av de faktorer som legat bakom de snabba, positiva resultaten.

Månadens Case: Volvo Lastvagnars Live Test Series

När den internationella reklambranschen listar odödlig reklam, är Volvo Lastvagnars the Epic Split med Jean-Claude van Damme med på årets lista.

Månadens case: ICA – Reklamen vi tycker allra mest om

ICA har tagit emot många 100-wattare, guldägg och andra priser för sin reklam under de senaste 20 åren. I årets 100-wattsutdelningen belönades de dessutom med den första 100-tyckaren. Priset för den reklam som…
Visa alla
Fler Marknadsinsikter

Hur gör vi nu då?

Corona-pandemin påverkar oss alla. Det är svårt att veta hur man ska hantera både problemen för stunden och på längre sikt. Aldrig är kommunikationen så viktig som nu. Men det gäller också att…

Så fungerar inhouse bäst

Företagens inhouse-verksamhet fortsätter växa. Förr handlade mycket om att jobbet ska göras billigare och snabbare, nu vill man få full kontroll över varumärket. Men de flesta vill också samarbeta med externa partners.

Tillbaka till varumärket

Pendeln börjar svänga. Många marknadsförare har för avsikt att satsa mer på långsiktigt varumärkesbyggande under de närmaste åren än på kortsiktig taktisk performance marketing.

När fungerar en paneuropeisk tv-kampanj bäst?

Den som vill få bästa möjliga effekt av en paneuropeisk kampanj kan gärna välja onsdag förmiddag i de flesta länder. Dock inte i Norden.

Det går att sätta mått på både värde och styrka

Det går att sätta mått på både värde och styrka. Idag finns inte bara en etablerad, internationell standard för hur man skall värdera varumärken

Så skapas effekt

Så skapas effekt. Syftet med marknadsföring är effekt. Vilken effekt och hur man mäter dem, är en viktig fråga för varje företag.

Sänk hindren – underlätta besluten

Sänk hindren – underlätta besluten. Hur får man människor att välja just mitt varumärke? Vad ska man göra för att stärka deras motivation, så att valet blir ”rätt”?

Greta-effekt sätter press på varumärken

Greta-effekt sätter press på varumärken. Greta Thunberg har satt en stark strålkastare på miljön. Det ökar också kraven på företag och varumärken. Men det räcker inte med att säga att man vill göra…

Lär av hajar

Lär av hajar. Vi kan lära oss en hel del av hajarna och deras beteende, när det gäller företagsledning, produktutveckling och marknadsföring. Under 420 miljoner år har de anpassat för att förbli topp…

Sociala medier är inte så lätt

Sociala medier är inte så lätt. Förväntningarna på de sociala medierna var uppskruvade, men vinsterna blev varken lika snabba eller stora som man hoppats.

Lär av vinnarna!

Lär av vinnarna! Holländsk/brittiska research-företaget DVJ Insight har, i samarbete med Marketing Week, undersökt 270 företag för att se om det finns någon minsta gemensamma nämnare för vinnande varumärken.

Valet av butik definierar köparna

Valet av butik definierar köparna. I många år har vi talat om butiksdöden. Först var det småstädernas butiker som fick allt svårare att konkurrera med större städer och köpcentras. Sen spred sig problemet…

Våga!

VÅGA FÅ EFFEKT! ”Vi måste inspirera kreatörer att utveckla så briljanta idéer att vi riskerar våra jobb på kuppen”, sa P&G:s Marc Pritchard på ett seminarium om kreativitet vid Cannes Lions för några…

Hur byggs varumärken i en digital värld?

Hur byggs varumärken i en digital värld? Digitala kanaler tar en allt större del av företagens reklaminvesteringar. Men hur ska man arbeta för att bygga starka varumärken på digitala plattformar? Går det över…

Kunderna som produktutvecklare

Kunderna som produktutvecklare. Det finns en hel del att vinna för företag som bjuder in sina kunder att delta i utvecklingen av deras produkter och tjänster. Inte minst i form av nytänkande och…

Effektivitet ger inte alltid effekt

Effektivitet ger inte alltid effekt. För några år sedan insåg Adidas att de resonerat helt fel med sin marknadsföring. De hade varit alltför fokuserade på digitala medier och performance och jagat snabba framgångar,…

Planera för 20-talet

Det internationella kunskapsföretaget för reklam- och marknadsföringssektorn, WARC, har för nionde gången gjort en undersökning och analys av det år som gått och dragit slutsatser om marknadsföringssektorns framtid. De har samlat sina insikter…

Riktad reklam tappar mark

Digitala medier revolutionerade marknadsföringen. Möjligheterna att personifiera reklamen och tala direkt till "rätt personer" skulle ge effektivare reklam. Men entusiasmen har svalnat och allt fler företag slutar arbeta med riktad reklam. De flesta…