Marknadsinsikter
Marknadsinsikter
Fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt. En gång i månaden publiceras nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Marknadsinsikter är väl underbyggda artiklar att ta del av när du har tid.Strategi
Kreativitet
Månadens case
Fler Marknadsinsikter
Hur gör vi nu då?
Publicerad: 18 mars 2020 | Marknadsinsikter
Corona-pandemin påverkar oss alla. Det är svårt att veta hur man ska hantera både problemen för stunden och på längre sikt. Aldrig är kommunikationen så viktig som nu. Men det gäller också att…
Så fungerar inhouse bäst
Publicerad: 17 mars 2020 | Marknadsinsikter
Företagens inhouse-verksamhet fortsätter växa. Förr handlade mycket om att jobbet ska göras billigare och snabbare, nu vill man få full kontroll över varumärket. Men de flesta vill också samarbeta med externa partners.
Tillbaka till varumärket
Publicerad: 17 mars 2020 | Marknadsinsikter
Pendeln börjar svänga. Många marknadsförare har för avsikt att satsa mer på långsiktigt varumärkesbyggande under de närmaste åren än på kortsiktig taktisk performance marketing.
När fungerar en paneuropeisk tv-kampanj bäst?
Publicerad: 17 mars 2020 | Marknadsinsikter
Den som vill få bästa möjliga effekt av en paneuropeisk kampanj kan gärna välja onsdag förmiddag i de flesta länder. Dock inte i Norden.
Det går att sätta mått på både värde och styrka
Publicerad: 3 mars 2020 | Marknadsinsikter
Det går att sätta mått på både värde och styrka. Idag finns inte bara en etablerad, internationell standard för hur man skall värdera varumärken
Så skapas effekt
Publicerad: 3 mars 2020 | Marknadsinsikter
Så skapas effekt. Syftet med marknadsföring är effekt. Vilken effekt och hur man mäter dem, är en viktig fråga för varje företag.
Sänk hindren – underlätta besluten
Publicerad: 3 mars 2020 | Marknadsinsikter
Sänk hindren – underlätta besluten. Hur får man människor att välja just mitt varumärke? Vad ska man göra för att stärka deras motivation, så att valet blir ”rätt”?
Greta-effekt sätter press på varumärken
Publicerad: 18 februari 2020 | Marknadsinsikter
Greta-effekt sätter press på varumärken. Greta Thunberg har satt en stark strålkastare på miljön. Det ökar också kraven på företag och varumärken. Men det räcker inte med att säga att man vill göra…
Lär av hajar
Publicerad: 18 februari 2020 | Marknadsinsikter
Lär av hajar. Vi kan lära oss en hel del av hajarna och deras beteende, när det gäller företagsledning, produktutveckling och marknadsföring. Under 420 miljoner år har de anpassat för att förbli topp…
Sociala medier är inte så lätt
Publicerad: 18 februari 2020 | Marknadsinsikter
Sociala medier är inte så lätt. Förväntningarna på de sociala medierna var uppskruvade, men vinsterna blev varken lika snabba eller stora som man hoppats.
Lär av vinnarna!
Publicerad: 4 februari 2020 | Marknadsinsikter
Lär av vinnarna! Holländsk/brittiska research-företaget DVJ Insight har, i samarbete med Marketing Week, undersökt 270 företag för att se om det finns någon minsta gemensamma nämnare för vinnande varumärken.
Valet av butik definierar köparna
Publicerad: 4 februari 2020 | Marknadsinsikter
Valet av butik definierar köparna. I många år har vi talat om butiksdöden. Först var det småstädernas butiker som fick allt svårare att konkurrera med större städer och köpcentras. Sen spred sig problemet…
Våga!
Publicerad: 4 februari 2020 | Marknadsinsikter
VÅGA FÅ EFFEKT! ”Vi måste inspirera kreatörer att utveckla så briljanta idéer att vi riskerar våra jobb på kuppen”, sa P&G:s Marc Pritchard på ett seminarium om kreativitet vid Cannes Lions för några…
Hur byggs varumärken i en digital värld?
Publicerad: 22 januari 2020 | Marknadsinsikter
Hur byggs varumärken i en digital värld? Digitala kanaler tar en allt större del av företagens reklaminvesteringar. Men hur ska man arbeta för att bygga starka varumärken på digitala plattformar? Går det över…
Kunderna som produktutvecklare
Publicerad: 22 januari 2020 | Marknadsinsikter
Kunderna som produktutvecklare. Det finns en hel del att vinna för företag som bjuder in sina kunder att delta i utvecklingen av deras produkter och tjänster. Inte minst i form av nytänkande och…
Effektivitet ger inte alltid effekt
Publicerad: 22 januari 2020 | Marknadsinsikter
Effektivitet ger inte alltid effekt. För några år sedan insåg Adidas att de resonerat helt fel med sin marknadsföring. De hade varit alltför fokuserade på digitala medier och performance och jagat snabba framgångar,…
Planera för 20-talet
Publicerad: 7 januari 2020 | Marknadsinsikter
Det internationella kunskapsföretaget för reklam- och marknadsföringssektorn, WARC, har för nionde gången gjort en undersökning och analys av det år som gått och dragit slutsatser om marknadsföringssektorns framtid. De har samlat sina insikter…
Riktad reklam tappar mark
Publicerad: 7 januari 2020 | Marknadsinsikter
Digitala medier revolutionerade marknadsföringen. Möjligheterna att personifiera reklamen och tala direkt till "rätt personer" skulle ge effektivare reklam. Men entusiasmen har svalnat och allt fler företag slutar arbeta med riktad reklam. De flesta…