Marknadsinsikter
Marknadsinsikter
Fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt. En gång i kvartalet publiceras nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Marknadsinsikter är väl underbyggda artiklar att ta del av när du har tid. Varje kvartal släpps även en insikt i poddversion i samarbete med Bauer Medias podd Vi hörs! som du hittar på podplay.com.Strategi
Kreativitet
Månadens case
Fler Marknadsinsikter
Stärk arbetsgivarvarumärket i krisen!
Publicerad: 9 juni 2020 | Marknadsinsikter
Lika självklart som att en kris ger möjlighet att ta marknadsandelar, är den en chans att förstärka företagets personella resurser. Nu är det lättare att rekrytera begåvade personer som kanske har svårt att…
Så kan effekterna öka
Publicerad: 9 juni 2020 | Marknadsinsikter
Under senare år har vi sett hur marknadskommunikationens effekter minskat. Ökat har däremot reklamtröttheten. Det är, med andra ord, viktigt att försöka vända utvecklingen.
Hur man tar varumärket genom turbulens och in i framtiden
Publicerad: 26 maj 2020 | Marknadsinsikter
Stora marknadsomvälvningar har tre stadier. Men utvecklingen är inte densamma överallt samtidigt. Företag som vill stå starka efter turbulensen bör planera och agera för alla tre stadierna samtidigt. Kanske också agera olika på…
Framtidsmöjligheter för inhousebyrån
Publicerad: 26 maj 2020 | Marknadsinsikter
Dagens inhousebyråer är inte bara produktionsenheter för taktisk reklam, utan är i många fall inblandade i allt från produktdesign till konsumentupplevelser. De spelar allt större roll för företagen. En utveckling som forsätter och…
Så agerar konsumenterna i coronakrisen
Publicerad: 12 maj 2020 | Marknadsinsikter
Svenska konsumenter drog snabbt och hårt i handbromsen när Covid-19 fick fäste också här. Konsumtionen stannade av betydligt mer än i Danmark till exempel. Det visar en färsk studie från Tre Kronor Media.
I coronatider är högerhjärnan än viktigare
Publicerad: 12 maj 2020 | Marknadsinsikter
I dagens pressade och osäkra tider är det extra klokt att kommunicera med empati, värme och humor i sin reklam. Stämningar som talar direkt till den högra hjärnhalvan. Det är slutsatser man kan…
Morgondagens marknadschef håller i taktpinnen
Publicerad: 12 maj 2020 | Marknadsinsikter
Kunskap genom ständigt lärande och inspiration från andra områden kommer att spela stor roll för morgondagens marknadsförare. Marknadschefen måste samla och förstå data, "äga konsumenten" och agera dirigent för företagets utveckling.
Lärdomar från finanskrisen
Publicerad: 28 april 2020 | Marknadsinsikter
Finanskrisen innebar stora prövningar för företag och varumärken och det finns en hel del lärdomar därifrån som vi kan ha nytta av idag. Samtidigt som denna kris är speciell, men ibland på sätt…
Förpackningens roll allt viktigare
Publicerad: 28 april 2020 | Marknadsinsikter
Design blir ett allt viktigare konkurrensmedel. Mycket av kommunikationen med konsumenten sker via förpackningen. Genom den grafiska formen, informationen eller kanske till och med lite underhållning. Det behåller konsumentens intresse en stund extra.
Så blev de bästa bäst
Publicerad: 28 april 2020 | Marknadsinsikter
Det finns en del tydliga likheter i tänkesätt och arbetsmetoder hos de företag som varit mest framgångsrika i de stora internationella kreativitets- och effekt-tävlingarna. Det kan vara väl värt att låta sig inspireras…
Konsumenter vill fortsätta se reklam
Publicerad: 14 april 2020 | Marknadsinsikter
De flesta konsumenter tycker att företagen ska fortsätta göra reklam, trots Corona-tiderna, visar en färsk, internationell undersökning från Kantar. Men det kan vara lämpligt att anpassa tonen och vi ser nu allt fler…
Aldrig gör budgeten så stor nytta som nu
Publicerad: 14 april 2020 | Marknadsinsikter
Det är mycket som är ovisst i denna tid av pandemi och växande ekonomiska problem. Men ett vet vi helt säkert: aldrig gör marknadsbudgeten så stor nytta som nu. Och aldrig skadar en…
Av ”idag” förstår vi ”i morgon”
Publicerad: 14 april 2020 | Marknadsinsikter
De flesta företag försöker räkna ut hur framtiden ska se ut, för att försäkra sig om framtida framgångar. Men många är dåliga på att förstå både sina målgrupper och sin samtid. Det gör…
20-talet blir Yoldens årtionde
Publicerad: 31 mars 2020 | Marknadsinsikter
I år har medianåldern i världen för första gången i historien stigit över 30 år. Det kommande decenniet tillhör Yold-generationen, eller Young Old som japanerna kallar människor mellan 65 och 75.
Älska ditt varumärke – och tala om det!
Publicerad: 31 mars 2020 | Marknadsinsikter
Varumärken som kommunicerar passion för sin verksamhet, gör konsumenterna mer positivt inställda, visar svensk forskning som nyligen publicerats i Journal of Advertising Research.
Signalerar du tillräckligt tydligt?
Publicerad: 31 mars 2020 | Marknadsinsikter
Undersöknings- och analysföretaget Ipsos presenterade i februari en studie över hur tydliga varumärkessignaler kan stärka reklamens effekter, liksom vilka som ger bäst effekt.
Hur gör vi nu då?
Publicerad: 18 mars 2020 | Marknadsinsikter
Corona-pandemin påverkar oss alla. Det är svårt att veta hur man ska hantera både problemen för stunden och på längre sikt. Aldrig är kommunikationen så viktig som nu. Men det gäller också att…
Så fungerar inhouse bäst
Publicerad: 17 mars 2020 | Marknadsinsikter
Företagens inhouse-verksamhet fortsätter växa. Förr handlade mycket om att jobbet ska göras billigare och snabbare, nu vill man få full kontroll över varumärket. Men de flesta vill också samarbeta med externa partners.