Marknadsinsikter
Marknadsinsikter
Fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt. En gång i månaden publiceras nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Marknadsinsikter är väl underbyggda artiklar att ta del av när du har tid.Strategi
Kreativitet
Månadens case
Fler Marknadsinsikter
Starka varumärken repar sig snabbt
Publicerad: 12 oktober 2021 | Marknadsinsikter
Kriser och lågkonjunkturer påverkar självklart även varumärken. Men de starkaste återhämtar sig snabbare än andra. Om de över huvud taget får problem. Det visar både svenska och internationella studier.
Så ökade Rusta konverteringen med AI
Publicerad: 14 september 2021 | Marknadsinsikter
I har varit ett hett ämne ett bra tag, även inom marknadsföringen. Ett exempel på hur det kan fungera i praktiken är Rustas AI-projekt KITT.
Bra reklam räcker inte! Vi behöver TGA
Publicerad: 17 augusti 2021 | Marknadsinsikter
Reklamen är illa ute. Kanske till och med döende. Det beror inte nödvändigtvis på att den inte är tillräckligt bra, utan på att det inte är tillräckligt med bra reklam. Det skrev professor…
Vad händer med försäljningen om man slutar med reklam?
Publicerad: 17 augusti 2021 | Marknadsinsikter
Att spara in på reklam kan visa sig riskabelt. Att sluta helt ger i de flesta fall starka, negativa effekter på försäljningsvolymerna. En fjärdedel kan raderas ut på två år.
Månadens case: Fonus Djuränklingar
Publicerad: 14 juni 2021 | Marknadsinsikter
Ensamma hundar och katter får tolka våra känslor inför döden. Det har varit en framgångsrik väg för Fonus att väcka våra tankar och sympatin för varumärket.
Så kommer marknadsavdelningen att se ut 2030
Publicerad: 14 juni 2021 | Marknadsinsikter
Marknadsavdelningens kompetens blir allt viktigare. Dessutom behöver gränserna mellan avdelningar suddas ut, varumärket stå i fokus och kreativiteten öka. Det gäller inte minst B2B. Det framgår av en ny, stor studie från Dun…
Hur reklam kan rensa digitala plattformar
Publicerad: 14 juni 2021 | Marknadsinsikter
I fjol fick många annonsörer nog av näthatet och stoppade sin annonsering på exempelvis YouTube och Facebook. Det blev också starten till ett omfattande reformarbete, som omfattar frågor om exempelvis effekt och var…
Månadens Case: McDonald’s – stora nog att göra skillnad
Publicerad: 18 maj 2021 | Marknadsinsikter
McDonald’s satte fokus på det som uppfattades som en stor nackdel – sin storlek – och pekade på vad de kunnat åstadkomma just på grund av den. Då vände både attityderna och kundströmmarna.
Konsumenterna vill inte att reklamen spårar dem
Publicerad: 18 maj 2021 | Marknadsinsikter
Svenska folket blir alltmer digitalt. Vi har också förståelse för att vi betalar för ”gratis tjänster” med information om oss själva. Men vi vill helt inte ha reklam som är direkt anpassade till…
Hur får man konsumenten att byta varumärke?
Publicerad: 18 maj 2021 | Marknadsinsikter
Köpresan kan verkligen inte beskrivas som snabbaste vägen från A till B. Den liknar mer en labyrint eller ett trassligt nystan. Men det finns verktyg för att få ordning i röran och bli…
Kan pandemin hjälpa marknad stiga i näringskedjan?
Publicerad: 18 maj 2021 | Marknadsinsikter
Under senare år har marknadsavdelningarna mött intern konkurrens från flera håll. Men pandemiåret har ökat intresset för marknadsavdelningarna i många företag. Nu gäller det att ta vara på de möjligheterna.
Månadens case: Apotek Hjärtat
Publicerad: 20 april 2021 | Marknadsinsikter
Långsiktighet, mod, innovation och hög kreativ nivå har gjort Apotek Hjärtat till ledare i sin bransch. Dessutom till vinnare av sammanlagt 325 watt i den senaste 100-wattsutdelningen.
Så kan man lyckas med innovation och breddning
Publicerad: 20 april 2021 | Marknadsinsikter
Förutsättningarna för nytänkande och innovation är bättre än på länge menar många. Pandemin har bidragit till ändrade köpvanor och att konsumenter är mer pigga på att testa nytt. Det öppnar möjligheter för produktutveckling,…
De första stegen i varumärkesbygget
Publicerad: 20 april 2021 | MarknadsinsikterMånadens Case: Ramboll Happy commuter
Publicerad: 23 mars 2021 | Marknadsinsikter
Huvuddelen av marknadskommunikationen från B2B-företag ger liten, eller ingen, effekt. Ett undantag är dock Ramboll. De arbetar på samma sätt som B2C-företagen och prioriterar både kreativitet och långsiktighet. Effekterna talar för sig själva.
Så fungerar byråsamarbetet bäst
Publicerad: 23 mars 2021 | Marknadsinsikter
Långa samarbeten i nära partnerskap ger bättre effekt i byråsamarbetet. Det är slutsatser som kan dras ur undersökningen Årets Byrå, som nyligen offentliggjordes. Ur den kan man hämta insikter om de bästa förutsättningarna…
Så ger B2B-marknadsföringen bättre effekt
Publicerad: 23 mars 2021 | Marknadsinsikter
Långsiktighet och hög kreativ nivå är grundläggande för att utveckla starka varumärken och god lönsamhet. Det gäller inte bara konsumentprodukter och -tjänster. Det är lika viktigt inom B2B, men många företag glömmer det.
Månadens case: Bregottfabriken – mästare i långsiktighet
Publicerad: 23 februari 2021 | Marknadsinsikter
Få varumärken har arbetat så långsiktigt som Bregott. Detta konsekventa arbete har fått varje svartvit kossa på varje svensk sommaräng att bli en reklambärare för varumärket. Det finns all anledning att låta sig…