Strategi

Två trender som påverkar marknadsförare under 2022

Pandemin har bidragit till ändrat konsumentbeteende på många sätt. En del har varit tillfälligt annat blir bestående. Det påverkar förstås också varumärken och marknadsföring. Detsamma gäller det ökade intresset för hållbarhet.

Ritsons recept för framgång

När marknadsföringsgurun Mark Ritson tidigare i sommar talade på en av årets omgångar av the Festival of Marketing, listade han de tio viktigaste egenskaper som marknadsförare bör utveckla, för att nå framgång.

Vad kan ledningen om varumärken – egentligen?

Svenska företagsledare tycker att de har bra kunskap om varumärkesbyggande och vad det spelar för roll för affären. Det är dock en sanning med modifikation visar en ny studie som presenterades på EFF…

Vad skiljer marknadsföring för B2B och B2C?

Strategiskt är det ingen egentlig skillnad på att marknadsföra sig mot företag, jämfört med att marknadsföra sig mot konsumenter. Däremot skiljer sig ofta den bästa tekniken mellan de två.

Friskt vågat, hälften vunnet. Minst.

Nu är det ett utmärkt tillfälle att tänka i nya banor. Och ta lite nya risker. Pandemin har skapat nya konsumtionsvanor och medfört både problem och möjligheter för företagen. Marknadsavdelningen kan spela en…
Visa alla
Kreativitet

Inhouse ska skapa värde, inte spara pengar

Utvecklingen av företagens inhouseavdelningar fortsätter. Allt fler företag hanterar allt mer av sitt kommunikationsarbete i egen regi.

Så viktig är kreativiteten för effekten

Högkreativ reklam ger avsevärt större effekt än slätstruken. Men det är också viktigt att jobba med tillräckligt långa perspektiv och tillräckligt stor budget.

Cannes Lions visar hur kreativitet gav effekt

"Kreativiteten är själva syret för att skapa tillväxt", konstaterade Ann Mukherjee, från Pernod Ricard, som var juryns ordförande i tävlingskategorin Cannes Creative Effectiveness vid årets Cannes Lions.

Hur kan kreativitet skapa effekt?

Vad är kreativitet och vilken nytta gör den egentligen? Det har inte alltid varit så lätt att svara på de frågorna. Men professorerna Sara Rosengren och Micael Dahlén har studerat forskningen på området…

Högsta kreativitet gav bäst effekt även 2020

Pandemiåret 2020 har präglats av osäkerhet och ombytlighet. Det har inte alltid varit lätt att hänga med i svängarna. Men de marknadsförare som kunnat jämka och rätta sig efter läget har varit framgångsrika.…
Visa alla
Månadens case

Månadens Case: Polismyndigheten rekryteringskampanj

Antalet sökande till polisutbildningen har ökat rejält sedan Polismyndighetens inhousebyrå startade kampanjen ”83 skäl att bli polis” som visar människorna bakom uniformen och de många möjligheterna i yrket.

Månadens case: Clas Ohlson

Med hundra år på nacken och som ett av våra starkaste varumärken inom sin kategori, har Clas Ohlson både en historia och en framtid att vårda. 1918 grundade den då 22-årige Clas Ohlson…

Månadens Case: Ving

Med en ny organisation och lättade Corona-restriktioner kan Ving se framtiden an med tillförsikt igen. Det är ingen överdrift att påstå att det varit turbulens i Vings värld. Resebranschen har varit hårt drabbat…

Månadens case: PostNord

På rekordtid vände PostNord de negativa attityderna till varumärket. Djupa kundinsikter, förtroende, tillit, kreativitet och kontinuitet, är några av de faktorer som legat bakom de snabba, positiva resultaten.

Månadens Case: Volvo Lastvagnars Live Test Series

När den internationella reklambranschen listar odödlig reklam, är Volvo Lastvagnars the Epic Split med Jean-Claude van Damme med på årets lista.
Visa alla
Arkiv

Kan pandemin hjälpa marknad stiga i näringskedjan?

Under senare år har marknadsavdelningarna mött intern konkurrens från flera håll. Men pandemiåret har ökat intresset för marknadsavdelningarna i många företag. Nu gäller det att ta vara på de möjligheterna.

Månadens case: Apotek Hjärtat

Långsiktighet, mod, innovation och hög kreativ nivå har gjort Apotek Hjärtat till ledare i sin bransch. Dessutom till vinnare av sammanlagt 325 watt i den senaste 100-wattsutdelningen.

Så kan man lyckas med innovation och breddning

Förutsättningarna för nytänkande och innovation är bättre än på länge menar många. Pandemin har bidragit till ändrade köpvanor och att konsumenter är mer pigga på att testa nytt. Det öppnar möjligheter för produktutveckling,…

De första stegen i varumärkesbygget

Månadens Case: Ramboll Happy commuter

Huvuddelen av marknadskommunikationen från B2B-företag ger liten, eller ingen, effekt. Ett undantag är dock Ramboll. De arbetar på samma sätt som B2C-företagen och prioriterar både kreativitet och långsiktighet. Effekterna talar för sig själva.

Så fungerar byråsamarbetet bäst

Långa samarbeten i nära partnerskap ger bättre effekt i byråsamarbetet. Det är slutsatser som kan dras ur undersökningen Årets Byrå, som nyligen offentliggjordes. Ur den kan man hämta insikter om de bästa förutsättningarna…

Så ger B2B-marknadsföringen bättre effekt

Långsiktighet och hög kreativ nivå är grundläggande för att utveckla starka varumärken och god lönsamhet. Det gäller inte bara konsumentprodukter och -tjänster. Det är lika viktigt inom B2B, men många företag glömmer det.

Månadens case: Bregottfabriken – mästare i långsiktighet

Få varumärken har arbetat så långsiktigt som Bregott. Detta konsekventa arbete har fått varje svartvit kossa på varje svensk sommaräng att bli en reklambärare för varumärket. Det finns all anledning att låta sig…

ICA-Stig – när konsumenterna väljer reklam

ICA:s starka reklamkapital illustrerades tydligt i samband med 100-wattsutdelningen. I det nya specialpriset ”100-Tyckaren” är det konsumenter som utgör juryn. Då vann ICA klart priset för den reklam som konsumenterna spontant nämner som…

B2B-reklamen ger sällan någon effekt

De flesta B2B-företag är dåliga på att använda kreativitet och emotionell kommunikation som verktyg för att skapa försäljning. På det sättet missar de många möjligheter, eftersom B2B-kunder går på ”magkänslan” lika mycket som…

Covid formar nya konsumentgrupper

Corona-pandemin har påverkat många konsumtionsvanor. Vi handlar mer på nätet, äter mer hemma och tvättar händerna mycket oftare. Utifrån reaktionerna på pandemin kan man se nya konsumentgrupperingar utvecklas.

Månadens Case: Volvo – A Million More

För Volvo är ”Människan i Centrum” och ”Säkerhet” centrala kärnvärden. Deras kommunikation har byggt på detta i många år. I den senaste kampanjen är också några av de människor det handlar om med.

Några nycklar till det nya året

Många marknadsförare har tvingats tänka om och nytt under 2020. Vi har behövt vara flexibla och kreativa för att lyckas, ibland också med sådant som tidigare var mer rutin än innovation. Lärdomar från…

Inspirerande varumärken växer bäst

Kan ditt varumärke inspirera konsumenter i deras vardag, så är förutsättningarna goda för att de också ska välja just ditt märke. Kanske till och med betala lite extra jämfört med konkurrenterna.

Äkta engagemang blir allt viktigare

Under senare året har kraven ökat på företag och varumärken att ta en aktiv del i samhället och bidra till att lösa problem. Både för sina kunder och för sina medarbetare. Men få…

Bli marknadsledare på den marknad du själv definierat

Kampen om första platsen på marknaden är hård i alla branscher och kategorier. Få har tillräckliga muskler för att vinna. Men om man är kvick och listig kan man skapa en egen kategori…

Dagligvarusektorn blickar framåt

Dagligvarumarknaden har påverkats rejält av Corona-pandemin. Vissa förändringar kommer att hänga kvar länge. Men en hel del kommer också att återgå till att bli ungefär som förr.

Så lönsam är kreativitet

Cannes Lions, 100-wattaren och andra reklam- och kommunikationstävlingar har visat otaliga exempel på hur kreativitet skapar effekt. McKinsey har studerat hur varumärken som belönats i Cannes Lions också nått betydligt högre ekonomiska mål…