Logotypes and advertisements may appear on illegal sites without the advertiser’s knowledge. The purchase of advertising often takes place through a media agency or advertising intermediary that places the advertisements on various sites. For the illegal ones, there is a value in having serious advertisers’ brands on their sites, since this legitimises the sites to some extent. The Association of Swedish Advertisers is anxious for its members, in their advertising, to follow current law and rules of market ethics.

Relaterade artiklar

Snart dags för fars dag, Black Friday m.m. – du har väl koll på vad som gäller när du ska annonsera?

Som tidigare gäller så klart att din marknadsföring inte får vara otillbörlig eller vilseledande. Konsumenten som du vänder dig till ska kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut utifrån den information du lämnar. Försök alltså…

Rekommendation avseende marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam

Rekommendationen avseende marknadsföring av alkoholhaltiga drycker och alkoholhaltiga lättdrycker ska ge vägledning för marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföring av dessa.

Större transparens när man annonserar i Walled Gardens

Europeiska Unionen (EU) har formellt beslutat om att Digital Markets Act (DMA) ska antas. DMA är en ny lag som syftar till att skapa större insyn och bättre transparens för alla som annonserar…

Rekommendation för samarbete mellan annonsör och mediebyrå

Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har uppdaterat sina rekommendationer för samarbete mellan annonsör och mediebyrå, även kallat samsynsdokumentet.
Fler artiklar