”Tolkningsråd för barnreklamförbudet i tv” är framtagna av Näringslivets Delegation för Marknadsrätt (NDM) och Konsumentverket. Annonsörföreningen är medlemmar i NDM och har varit aktiva vid framtagandet av tolkningsråden. Tolkningsråden ska tjäna som vägledning särskilt för annonsörer, reklamproducenter, reklamfilmsproducenter och programföretag.

Relaterade artiklar

Rekommendationer kring ofrivillig annonsering på illegala sajter.

Rekommendationer kring ofrivillig annonsering på illegala sajter.  Logotyper och annonser kan utan annonsörens vetskap hamna på olagliga sajter. Annonsköpet går ofta via en mediebyrå eller annonsförmedlare som placerar annonserna på olika sajter. För…

Snart dags för fars dag, Black Friday m.m. – du har väl koll på vad som gäller när du ska annonsera?

Som tidigare gäller så klart att din marknadsföring inte får vara otillbörlig eller vilseledande. Konsumenten som du vänder dig till ska kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut utifrån den information du lämnar. Försök alltså…

Rekommendation avseende marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam

Rekommendationen avseende marknadsföring av alkoholhaltiga drycker och alkoholhaltiga lättdrycker ska ge vägledning för marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföring av dessa.

Större transparens när man annonserar i Walled Gardens

Europeiska Unionen (EU) har formellt beslutat om att Digital Markets Act (DMA) ska antas. DMA är en ny lag som syftar till att skapa större insyn och bättre transparens för alla som annonserar…
Fler artiklar