Hur ska man tänka när man vill använda miljöpåståenden i sin marknadsföring?
9 mars 2023Sveriges Annonsörer webinar
Konsumentombudsmannen (KO) inledde 2019 ett tillsynsärende mot Arla mot bakgrund av att man menade att Arlas användning av begreppet ”Netto noll klimatavtryck” på visst sätt på Arlas mjölkförpackningar gett intryck av att produkten inte förändrar klimatet i någon nämnvärd betydelse.
Domen visar på hur svårt det är att använda sig av miljöpåståenden i sin marknadsföring som en genomsnittskonsument ska förstå vid en flyktig betraktelse och att det ställs mycket höga krav på betryggande bevisning för det påstående som görs. Under detta webinar kommer vi titta mer på hur domstolen har tänkt och agerat.
Talare:
Cecilia Torelm Tornberg, Advokatbyrån MarLaw
Ulrika Wendt, Sveriges Annonsörer
Jakob Rönnerbäck, Sveriges Annonsörer
Denna inspelning är endast tillgänglig för medlemmar i Sveriges Annonsörer