Utbildning: B2B marknadsföring – marknadsstrategi förankrad i affärsmålen

Affärsdrivande marknadsföring handlar om att alla marknadsaktiviteter på ett tydligt och konkret sätt bidrar till företagets övergripande affärsmål. När B2B-kundens köpresa blir alltmer digital och än mer av informationsinhämtningen sker på nätet blir den digitala dialogen allt viktigare. Det betyder att din marknadsföring också måste förändras.

De här tre utbildningstillfällena ger dig fördjupad kunskap i hur dagens B2B-företag jobbar med marknadsföring. Du får verktygen för hur du skapar en marknadsplan med fokus på inbound och content marketing, hur du realiserar den och hur du följer upp och mäter resultatet.

Utbildningen vänder sig till dig som idag arbetar med eller ansvarar för marknadsföring och försäljning i ett B2B-företag och vill få en samlad bild av B2B-marknadsföring 2020. Både du som har arbetat med B2B-marknadsföring ett tag och vill uppdatera dina kunskaper och du som är ny inom marknadsföring till företag får ny inspiration och kunskap.

Målet med utbildningen är att du under tre halvdagar ska få den kunskap och de verktyg du behöver för att ta fram en konkret plan för ditt fortsatta marknadsföringsarbete, med fokus på digitala kanaler, inbound marketing och samarbetet mellan marknadsföring och försäljning.

Hör Malin berätta mer om utbildningen här

Program dag 1, måndag 17/2:

B2B-marknadsföring 2020

  • B2B-försäljning – människor, utmaningar och affärer
  • Det förändrade köpbeteendet
  • Marknadsföring och försäljning, två sidor av samma mynt
  • Inbound marketing, content marketing, marketing automation och andra buzzwords
  • Från kampanj till kontinuerlig dialog

Förstå dina kunder

  • Därför måste du förstå dina kunder både som grupper och som individer
  • Vad är personas och hur drar du nytta av det i ditt marknadsföringsarbete?
  • Tre vägar till kundinsikt
  • Gruppövning: Personas i praktiken

Program dag 2, måndag 9/3:

Tema och budskap

  • Köpresor B2B: problem, lösning och erbjudande
  • Det kommunikativa temat – röda tråden i ditt arbete
  • Från tema till budskapsplattform

Content marketing: Så paketerar du din berättelse

  • Olika former av content: från blogg till podd och video
  • Därför är det viktigt med en bredd i paketeringen
  • Jobba smartare med Content Recycling

Det löpande redaktionella arbetet

  • Så skapar du en redaktionell kalender
  • Redaktionsrådets roll och arbete
  • Så rekryterar du rätt personer till ditt redaktionsråd

Program dag 3, måndag 30/3:

Aktivera ditt content och omsätt det i affärer

  • Den hjälpsamma företagswebben
  • Från nyhetsbrev till inspirationsbrev
  • Marketing Automation och leadsgenererande kampanjer

Marknad och sälj

  • Vanliga fallgropar i content och inbound marketing-arbetet
  • Marknad och sälj mot gemensamma mål

Mätning och uppföljning

  • Vad är värt att mäta?
  • Mätpunkter från besökare till kund

Summering av utbildningen och reflektioner

 

Om Föreläsaren


Malin Sjöman har drygt 20 års erfarenhet av marknadsföring, produktledning och affärsutveckling inom business-to-business. Hon har tidigare bland annat varit marknadschef på mobiloperatören 3 och produktledningschef på Ericsson. Idag är Malin marknadskonsult på Crescando och hjälper B2B-företag växa med affärsdrivande marknadsföring. Hon är även en flitigt anlitad föreläsare och uppskattad workshopledare.

Om utbildningen

Utbildningen sker vid tre tillfällen, måndag 17 februari, 9 mars och 30 mars, klockan 13:00-16:00. Antalet platser är begränsat till max 12 personer.

Kostnad för medlem i Sveriges Annonsörer: 8 000 kr exkl moms för alla tre tillfällen
Kostnad för icke medlemsföretag (annonsör/köpare): 11 500 kr exkl moms för alla tre tillfällen

Priset inkluderar eftermiddagsfika och kursdokumentation. Efter genomförd utbildning utfärdas även ett kursintyg.

Plats

Sveriges Annonsörer, Klara Östra Kyrkogata 2B. Våra lokaler ligger centralt, bara ett stenkast från centralstationen om du kommer med tåg till Stockholm.

Anmälningsvillkor

Efter sista anmälningsdagen (7 februari 2020) är din anmälan bindande men din plats kan alltid överlåtas till en kollega. Skulle däremot varken du eller någon ersättare dyka upp, debiterar vi hela deltagaravgiften. Om du vill komma i kontakt med oss, maila till [email protected]​.

 

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverksseminarier/inbjudningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Registrera dig här

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

Campus Marketing Program: Generativ AI med Fredrik Holmén

Vårt program Generativ AI för marknadsförare under två halvdagar är exklusivt för medlemmar i Sveriges Annonsörer. Kursansvarig för utbildningen är Fredrik Holmén från vår partner ARC.

Campus Marketing Program: Varumärkesstrategi med Erik Modig

Passa på att utbilda dig i höst! Våra Program under tre halvdagar är exklusiva för medlemmar i Sveriges Annonsörer och sker under ledning av några av Sveriges främsta experter inom ämnesområdet.

Anmäl dig till alla våra mikrokurser i Campus Marketing Online här!

Från och med 2024 ingår Campus Marketing Online i medlemskapet för medlemmar i Sveriges Annonsörer. Ta del av alla våra mikrokurser via Campus Marketing Online. Du gör dem digitalt när det passar dig!
Fler event