Digital utbildning: Marknadsjuridik i den digitala världen

Den här utbildningen ger dig en juridisk uppdatering och helhetsbild av de rättsregler som marknadsförare och jurister har att ta hänsyn till inom reklam- och marknadsjuridikens område.

Utbildningen vänder sig sig i första hand till dig som jobbar på marknadsavdelningen men även jurister som kommer i kontakt med marknads- och reklamjuridiska frågor. För att minimera smittrisken kommer denna utbildning hållas digital via Zoom.

Det här kommer vi gå igenom:

  • Reklam eller information?
  • Juridiken kring bloggare och andra influencers i sociala medier och parternas ansvar vid samarbeten med bloggare, influencers och podcasters
  • Annonsmarkering och sändarangivelse särskilt i redaktionella sammanhang och för sociala medier samt avtalsfrågor, regler och rättspraxis på området
  • Ansvarsfrågor för Facebook-sidor och andra sociala plattformar såsom Instagram och YouTube
  • Vilseledande reklambudskap: Bäst, störst och påstående om marknadsledande ställning – bevisfrågor i marknadsföring
  • Åberopanden av undersökningar, tester och möjlighet att använda jämförelser med exempelvis konkurrenter i er reklam
  • Prisangivelser i marknadsföring. Genomgång av möjlighet att anordna kampanjer och andra rabatter
  • Tävlingar och reklamlotterier. Fritt fram med reklamlotterier med nya Spellagen?
  • Licensvillkor och rättigheter till text och bild på Facebook och andra sociala medier exempelvis Instagram
  • Modellskydd och avbildade personer
  • GDPR och dess påverkan på marknadsrätten och modellskyddet

Vi avslutar dagen med summering och reflektioner.

Välkommen till vår digitala utbildning!

Om Föreläsarna


Niklas Briselius jurist på Sveriges Annonsörer

Tobias Eltell jurist på Sveriges Annonsörer

Om utbildningen

Utbildningen sker digitalt via Zoom den 5 maj mellan 09:00-12:00. Efter genomförd utbildning utfärdas även ett kursintyg.

Kostnad

Medlem i Sveriges Annonsörer: ingår i medlemskapet
Kostnad för icke medlemsföretag (annonsör/köpare): 8 000 kr exkl moms per person

 

 

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverksseminarier/inbjudningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Registrera dig här

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

Campus Program: Mediestrategi och planering för generalister med Christina Wihlner Lentell

Passa på att utbilda dig i vår! Våra Program under tre halvdagar är exklusiva för medlemmar i Sveriges Annonsörer och sker under ledning av några av Sveriges främsta experter inom ämnesområdet.

Campus Program: Att mäta och visa marknadsföringens effekter med Mats Rönne

Passa på att utbilda dig i vår! Våra Program under tre halvdagar är exklusiva för medlemmar i Sveriges Annonsörer och sker under ledning av några av Sveriges främsta experter inom ämnesområdet.

Campus Program: Marknadsstrategi med Erik Modig

Passa på att utbilda dig i vår! Våra Program under tre halvdagar är exklusiva för medlemmar i Sveriges Annonsörer och sker under ledning av några av Sveriges främsta experter inom ämnesområdet.

Campus Program: B2B – Inbound och content marknadsföring med Malin Sjöman

Passa på att utbilda dig i vår! Våra Program under tre halvdagar är exklusiva för medlemmar i Sveriges Annonsörer och sker under ledning av några av Sveriges främsta experter inom ämnesområdet.
Fler event