Om dagens webinar
Förslagen innebär en modernisering och anpassning till den ökande digitaliseringen. Lagändringarna föreslås att träda i kraft den 1 juli 2022.
Det moderniserade konsumentskydd ställer högre och tuffare krav på företagens marknadsföring. Dessutom föreslås att sanktionerna ska bli kraftfullare, likt GDPR med belopp upp till 4 % av ett bolags årsomsättning.
De höga marknadsföringsavgifterna ska även kunna påföras vid mindre allvarliga överträdelser av god marknadsföringssed. Nya bestämmelser införs därför om otillbörlig marknadsföring som medför ökade informationskrav vid erbjudanden och ranking av produkter på Internet.
Det finns även nya tuffare regler för prisinformation och ångerrätt vilket framförallt påverkar näringsidkare som säljer produkter och tjänster på nätet.
De här frågorna kommer att behandlas:
- Bakgrund/kort beskrivning av det nya direktivet och dess motiv
- Nya krav för hur pris ska anges vid marknadsföring av produkter och tjänster
- Nya regler vid rankning av tjänster och produkter samt konsumentrecensioner
- Nya förutsättningar för ångerrätt
- Nya sanktioner upp till 4 % av årsomsättningen
Detta webinar är via Zoom den 3/5 kl 09:00-10:15 och är exklusivt och utan kostnad för medlemmar i Sveriges Annonsörer.
Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på [email protected]
Välkommen!
Föreläsare
Cecilia Torelm Tornberg
Niklas Briselius
Ulrika Wendt
De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.
Eventinformation
- 03 May 2022, 09:00 - 10:15
- Online