Det nya konsumentskyddsdirektivet införs nu i Sverige. Regeringen har presenterat propositionen 2021/22:174, ett moderniserat konsumentskydd där nya lagändringar föreslås.

Om dagens webinar

Förslagen innebär en modernisering och anpassning till den ökande digitaliseringen. Lagändringarna föreslås att träda i kraft den 1 juli 2022.

Det moderniserade konsumentskydd ställer högre och tuffare krav på företagens marknadsföring. Dessutom föreslås att sanktionerna ska bli kraftfullare, likt GDPR med belopp upp till 4 % av ett bolags årsomsättning.

De höga marknadsföringsavgifterna ska även kunna påföras vid mindre allvarliga överträdelser av god marknadsföringssed. Nya bestämmelser införs därför om otillbörlig marknadsföring som medför ökade informationskrav vid erbjudanden och ranking av produkter på Internet.

Det finns även nya tuffare regler för prisinformation och ångerrätt vilket framförallt påverkar näringsidkare som säljer produkter och tjänster på nätet.

De här frågorna kommer att behandlas:

  • Bakgrund/kort beskrivning av det nya direktivet och dess motiv
  • Nya krav för hur pris ska anges vid marknadsföring av produkter och tjänster
  • Nya regler vid rankning av tjänster och produkter samt konsumentrecensioner
  • Nya förutsättningar för ångerrätt
  • Nya sanktioner upp till 4 % av årsomsättningen

Detta webinar är via Zoom den 3/5 kl 09:00-10:15 och är exklusivt och utan kostnad för medlemmar i Sveriges Annonsörer.

Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

Välkommen!

Föreläsare

Cecilia Torelm Tornberg

Advokat
MarLaw Advokatbyrå

Niklas Briselius

jurist
Sveriges Annonsörer

Ulrika Wendt

jurist
Sveriges Annonsörer
Registrera dig här

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

WFA: Reflections on 2024 – Inclusion, Innovation, and the Future of Marketing

Som medlem i Sveriges Annonsörer har du möjlighet att ta del av webinar och material från vår moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). I WFAs nätverk finns mer än 150 av världens största…

WFA Knowledge Spotlight: Media Measurement 101

Som medlem i Sveriges Annonsörer har du möjlighet att ta del av webinar och material från vår moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). I WFAs nätverk finns mer än 150 av världens största…

CommToAct People: Digital tillgänglighet – Rättighet, skyldighet eller helt enkelt smart affär?

CommToAct börjar en webinarserie kring hur vi kan samverka och förstå hur vi skapar affärsnytta på ett mer hållbart sätt. I detta webinar fokuserar vi på betydelsen av digital tillgänglighet, vad det innebär…

Maximera dina programmatiska resultat med bättre kravställning

I detta webinar kommer ECI gå igenom hur du kan öka din effektivitet inom programmatiska medieköp. Du får värdefulla tips på viktiga faktorer att beakta vid programmatiska köp, allt för att säkerställa hög…
Fler event