Det nya konsumentskyddsdirektivet införs nu i Sverige. Regeringen har presenterat propositionen 2021/22:174, ett moderniserat konsumentskydd där nya lagändringar föreslås.

Om dagens webinar

Förslagen innebär en modernisering och anpassning till den ökande digitaliseringen. Lagändringarna föreslås att träda i kraft den 1 juli 2022.

Det moderniserade konsumentskydd ställer högre och tuffare krav på företagens marknadsföring. Dessutom föreslås att sanktionerna ska bli kraftfullare, likt GDPR med belopp upp till 4 % av ett bolags årsomsättning.

De höga marknadsföringsavgifterna ska även kunna påföras vid mindre allvarliga överträdelser av god marknadsföringssed. Nya bestämmelser införs därför om otillbörlig marknadsföring som medför ökade informationskrav vid erbjudanden och ranking av produkter på Internet.

Det finns även nya tuffare regler för prisinformation och ångerrätt vilket framförallt påverkar näringsidkare som säljer produkter och tjänster på nätet.

De här frågorna kommer att behandlas:

  • Bakgrund/kort beskrivning av det nya direktivet och dess motiv
  • Nya krav för hur pris ska anges vid marknadsföring av produkter och tjänster
  • Nya regler vid rankning av tjänster och produkter samt konsumentrecensioner
  • Nya förutsättningar för ångerrätt
  • Nya sanktioner upp till 4 % av årsomsättningen

Detta webinar är via Zoom den 3/5 kl 09:00-10:15 och är exklusivt och utan kostnad för medlemmar i Sveriges Annonsörer.

Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

Välkommen!

Föreläsare

Cecilia Torelm Tornberg

Advokat
MarLaw Advokatbyrå

Niklas Briselius

jurist
Sveriges Annonsörer

Ulrika Wendt

jurist
Sveriges Annonsörer
Registrera dig här

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

Den globala DEI-rapporten – Sverige

Hur står sig Sverige i förhållande till resten av världen i frågor som rör inkludering och medarbetares mående på arbetsplatsen? Välkommen till dagens dragning och panelsamtal där vi kommer djupdyka i nuläge, trender och tendenser…

Kommunikation som ger effekt. Ny rapport!

Vi vet sedan länge att marknadskommunikation är ett kraftfullt verktyg för att skapa affärsvärde, vilket mängder av forskningsstudier har bevisat. Men fortfarande ses marknadsinvesteringar av många som en kostnad och inte en investering…

WFA Spotlight: Spark more insights-driven decisions with generative AI

Som medlem* bjuds du in att ta del av webinars från vår moderorgansation WFA (World Federation of Advertisers). Alla WFA webinar är på engelska.

CommToAct: De sex principerna – hur kan de hjälpa dig att undvika Greenhushing och Greenwashing?

Hur får och kan vi kommunicera miljöpåståenden på ett lagligt sätt och på ett sätt som gör att konsumenterna förstår våra miljöbudskap? I detta webinar kommer vi i initiativet CommToAct ge tips och…
Fler event