Som marknadsförare ställs vi på prov i den nya verklighet coronaviruset har medfört. På den här sidan samlar vi allt vi gör under coronakrisen för att du lätt ska hitta hjälp och stöd på ett ställe.

Medlemsintervjuer

Artikelserie: Så jobbar vi i coronatider – marknadschefen berättar Hur påverkas marknadsföringsarbetet under coronakrisen? Läs våra intervjuer.

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 1: Maria Engman, SGN Sport Sverige ”Krisen har naturligtvis påverkat oss precis som alla andra, och samtidigt kan vi konstatera att det totalt sett går bra, även om det varierar beroende på…

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 2: Karolina Åhs, Plantagen. ”Vi är givetvis påverkade av situationen och har vidtagit extra åtgärder. Men vårt största fokus just nu är att möta den stora efterfrågan som vi har, trots allt.”

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 3: Philip Mossinger, Panduro. ”Trots omständigheterna är läget helt okej. Vi ser en omsättningsökning, totalt sett, som ingen riktigt hade kunnat förutspå.”

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 4: Amanda Mompalao de Piro, Circle K. Vi klarar mycket på kort tid när förutsättningarna kräver det. De senaste tio veckorna har vi omgrupperat, jobbat agilt mellan avdelningar och forcerat ett gäng…

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 5: Lena Rodin, Löfbergs. ”Vi såg tidigt att vi skulle påverkas, då drog vi i handbromsen. Det var vi tvungna att göra.”

Rapporter – Coronapåverkan hos svenska varumärken

Hur påverkas marknadsinvesteringarna av coronakrisen? Våra rapporter, som sammanfattar svar från ett stort antal medlemsföretag, ger en viktig lägesbild.

Vi har nu genomfört två mätningar bland våra medlemmar. Det första kartläggningen (Rapport 1) gjordes 26 mars – 1 april 2020. Den andra (Rapport 2) genomfördes 21 april-1 maj. Vår tredje (Rapport 3) och senaste rapport genomfördes 8-17 juni 2020.

Ladda ner Rapport 1 här
Ladda ner engelsk version här

Ladda ner Rapport 2 här
Ladda ner engelsk version här

Ladda ner Rapport 3 här
Ladda ner engelsk version här

Norge och Danmark har gjort liknande mätningar:

Ladda ner Norges rapport här
Ladda ner Danmarks rapport här

Facebook-gruppen Coronastöd för marknadsförare.

Tillsammans är vi starka. vår Facebook-grupp är ett forum där vi delar kunskap om hur varumärken reagerar och agerar på coronakrisen. Du som marknadsförare kan dela med dig av goda och mindre goda exempel om vad olika företag gör och hur det kommuniceras. Tanken är att vi kan inspireras och peppas av den andra och varandra.Coronapåverkan hos svenska varumärken.

Gå med i gruppen här

CMO stödlinje

Vi vet att ni är många medlemmar som sliter med frågor just nu – kostnadsbesparingar, budgetändringar, budskapsändringar osv. Därför öppnar vi nu en CMO stödlinje för er där delar av vår styrelse finns redo att hjälpa till och fungera som bollplank i de utmaningar du brottas med.

Läs mer och ta kontakt här

Se/lyssna på våra poddinar

Att vara marknadsförare är tufft dessa dagar, genom att prata om utmaningar och lärdomar kan vi stötta och stärka varandra. Karl-Oskar Tjernström, Stina Liljekvist, Michael Grimborg, Daniel Collin, Anne Gro Gulla, Mats Rönne och Hanna Riberdahl diskuterar och lyfter bra och mindre lyckade exempel i våra poddinar.

Se och lyssna här

Sveriges Annonsörer utökar rådgivning med anledning av Corona.

Genom ett samarbete med Advokatfirman Fylgia kan Sveriges Annonsörers medlemmar erhålla mycket förmånlig rådgivning avseende frågor som rör krediter, betalningsdröjsmål, obeståndsfrågor, inställda betalningar och konkursfrågor.

Läs mer här

Svårt att planera dina medieinvesteringar i coronatider?

Det har kanske aldrig varit så svårt att sätta en medieplan som det är just nu. Därför vill vi på Sveriges Annonsörer, genom vår medieexpert Peter Mackhé, ge en bild av hur mediebeteendet har förändrats och underlätta för dig som kämpar med att hitta den rätta mixen.

Läs mer här

Se våra inspelade webinar – när det passar dig

Vill du inspireras eller lära dig mer? Då passar våra inspelade webinar perfekt. Lär dig mer om t.ex. digital annonsering och begrepp som Ad Fraud, Viewability och Brand Safety. Hör hur medielandskapet ändrats eller om varumärkesförflyttning genom datadriven strategi.

Se alla webinar här

Marknadsinsikter av Carin Fredlund

I våra Marknadsinsikter hittar du allt om hur du lyckas med marknadsföringens alla delar, också i coronatider. Carin Fredlund blandar forskning, expertutlåtanden, intervjuer och annat matnyttigt med sin erfarenhet och kunskap. Du läser marknadsinsikter här på hemsidan men allra bäst i vår medlemsapp som du laddar ner där appar finns.

Läs Marknadsinsikter

WFA vår moderorganisation

World Federation of Advertisers har samlat mycket bra material om coronakrisens påverkan på marknadsföring i världen.

Läs mer här