Effektcertifiering
Effektcertifiering
– varför det är viktigt att certifiera sig?
Att ha en gemensam definition för hur vi mäter effekt är en nödvändig förutsättning för att faktiskt kunna skapa marknadskommunikation som ger effekt. Sveriges Annonsörers Effektsystem är en branschstandard som ska hjälpa våra medlemmar och deras partners att förstå hur deras marknadskommunikation fungerar genom att mäta rätt saker och på rätt sätt.
En annan viktig del är skapa en grund för att kunna ha en bra dialog med såväl ledningsgruppen i företaget som med kollegor inom marknadsavdelningen och mellan övriga avdelningar inom företaget. Dessutom är det en viktig grund för att stärka samarbetet med externa partners, t ex byråer, och att man delar ambition och definition av vad man vill uppnå med sin marknadskommunikation. Med marknadskommunikation menar vi all form av kommunikationsinsatser en organisation gör för att skapa resultat och effekt för verksamheten genom att påverka olika målgruppers kännedom, attityder och beteende på önskat sätt. Det spelar ingen roll om det är i köpta kanaler, egna eller förtjänade eller om syftet är att långsiktigt stärka varumärket, driva kortsiktig försäljning eller påverka opinionen.
För att vi verkligen ska kunna öka effekten av vår marknadskommunikation är det viktigt att alla parter pratar samma språk och förstår grunderna i vad som skapar effekt och hur man mäter det – företagsledningar, marknadsförare, byråer, medier.
En uppdragsgivare och dess partner som båda är certifierade i Effektsystemet, d.v.s. i hur man definierar och mäter effekt, har större möjligheter till bättre samverkan och förståelse för vilken roll marknadskommunikationen spelar för företaget och kan sätta gemensamma mål. Det är först när vi samlas kring en gemensam målbild och med samma definition som vi kan arbeta åt samma håll – att påvisa att marknadskommunikationen skapar affärsvärde och driver lönsam tillväxt.
Du har också möjlighet att effektcertifiera ditt företag. Läs mer om och anmäl intresse för företagscertifiering nedan.
”Sveriges Annonsörer vinner internationell utmärkelse för Effektsystemet” läs mer här.
Certifiera dig digitalt
Du certifierar dig digitalt i Effektsystemet, när det passar dig, via Campus Online.
- Medlemmar i Sveriges Annonsörer – certifieringen ingår i medlemskapet
- Medlemmar i KOMM, Swedma och Sveriges Mediebyråer – medlemspris på certifieringen 3 000 kr/person exkl moms
- Icke medlemmar – certifieringen 6 000 kr/person exkl moms
- Privatperson – certifiering 7500kr/person inkl moms
Certifieringen är en digital grundutbildning i Effektsystemet via Campus Online och inkluderar åtta inspelade filmer med Mats Rönner på ca 10-20 minuter vardera plus ett digitalt kunskapstest.
Efter genomförd certifiering och godkänt kunskapstest erhåller du dokumentation samt certifikat och stämpel som du kan använda i ditt arbete.
Villkor:
Faktura skickas i samband med anmälan (30 dagars betalningsvillkor). Vid fakturering till privatperson måste fakturan betalas direkt. Ingen återbetalning. Individen har tillgång till Effektcertifieringen på Campus Online i en månad från registrering.
Certifieringar hos Sveriges Annonsörer är giltiga i 2 år.
Företagscertifiering Effektsystemet
Det finns också möjlighet att effektcertifiera ditt företag, här väljer ni mellan fysiskt möte hos er eller ett digitalt möte via tex Teams.
Innehåll:
3 timmar med samma innehåll som individanpassade certifieringen, på slutet görs ett digitalt test och då finns även möjlighet för diskussion.
Pris:
Sveriges Annonsörers medlemmar: 10 000 kr exkl moms
KOMM och Sveriges Mediebyråers medlemmar: 15 000 kr exkl moms
Övriga: 25 000 kr exkl moms
Villkor:
Faktura skickas i samband med bekräftad anmälan (30 dagars betalningsvillkor). Vid avbokning mindre än 10 dagar före certifieringen kan man flytta fram Företagscertifieringen till nytt datum i samråd med Sveriges Annonsörer. Ingen återbetalning om avbokning sker mindre än 10 dagar före inbokad certifiering.
Antal deltagare:
Priset gäller upp till 30 deltagare.

Effektcertifierade företag
För att verkligen kunna öka effekten av marknadskommunikation är det viktigt att alla parter pratar samma språk och förstår grunderna i vad som skapar effekt och hur man mäter det – därför är det fantastiskt att se att så många företag redan effektcertifierat sig. En blandning av marknadsavdelningar, byråer och medier.
Se alla effektcertifierade företag i listan till höger ➤
Exempel på effekcertifierade företag:
TV4
ICA
NoA Consulting
Blocket
Scream
Aller Media
McDonald’s
SEB
Plantagen
Novus
Abby World
Acco
Acne
Actic
Adidas
Adlibris
All of Us
Aller Media
AMF Fastigheter
Arbetsförmedlingen
ATG
Barncancerfonden
Bergendahls
Best Western
Blocket
Blomquist
Bloomy Ideas
Bold NoA
B-Reel
Bright Media
BSH Home Appliances AB
Change the Agency
Clear Channel
Coop
CRC Industries
Deep
Demoskop
Dentsu
Destination Kalmar
Di Luca
Disney
Doggy AB
Drama Queen communication
Drumswe
E.ON
Electrolux
Emakina
Engage Marketing
Espressohouse
Familjen
Fazer
Folksam
Fonus
Forsman & Bodenfors
Futency
Försäkringskassan
Garbergs
Get Social
Goodworks
Graal
Granath
GroupM
Gullers Grupp AB
Guts Glory
Göteborg & Co
Haber Max
Handelsbanken
Handelshögskolan Stockholm
Hedin Motor
Hemtex
Hjärnfonden
Hjärntränarna AB
Holmen
HowCom
Hundstallet
Husqvarna Grupp
ICA
Identity Works
INGO
Intrum Sverige
Ipsos
JCDecaux
JM
Jung Relations
Kavli
KOMM
Kommunal
Konovalenko
Konserthuset
KPA Pension
Kry
Lantmännen
Leos Lekland
Lernia
Lindahl
Lindt
Loopia
Lundberg & co
Make your Mark
Mastercard
MAX Burgers
McDonald´s
Mediacom
Mediekompaniet
Menigo
Midsona
Miltton
Mindshare
Mustasch
Naturskyddsföreningen
NCC
NENT
Nepa
NoA Consulting
Nokia Tyres
Nordea
Nordic Viewpoint
Nordlo
Norrmejerier
Novus
OKQ8
OMD
OTW
Packtrain
Paulig
Payex
Pensionsmyndigheten
Petra Agency
PHD Media
Plan Sverige
Plantagen
Polarn och Pyret
Pool Kommunikation
PostNord
Preem AB
Publicis
Quick Butik
Ramboll Sweden AB
Region Stockholm Trafikförvaltningen
Rejmes
RFSU
Riksbyggen
RISE Research Institutes of Sweden
Ryter
Rädda Barnen
Samsung
Scania
Scream
Seat
SEB
Sector Alarm
Silver Designbyrå
SIS
SJ AB
Skandia
Skellefteåkraft
Smartphoto
Smicker
Spendrups
Speye
Spinn
Spotlight
Sprice
SprintAD
SSF Stöldskyddsföreningen
St1
Stampen
Stendahls
Stockholmsmässan
Storytel
Swedbank
Svenska Fotbollförbundet
Svenska kyrkan
Svenska Spel
Sveriges Annonsörer
Södra Tornet
Tajga produktion AB
Tallqvist Selin on Radar
TBS
Tele2
Telenor
Telia
The Amazing Society
The Social few
Tre Kronor Media
TV4
Unionen
Valtech
Vattenfall
Visa
Visit Sweden
Visma
WM Global
Volt
Xtreme Insight
Yamaha
Åkestam Holst NoA
Undrar du över något?
Kontakta oss gärna. Vi ser fram emot din fråga.
Ladda hem whitepaper
Ladda hem whitepaper
Whitepaper
För att ladda hem det här dokumentet behöver du ange din e-postadress. När du gjort det kommer dokumentet skickas till den angivna adressen.
”*” anger obligatoriska fält