När man har bestämt sig för att byta byrå så har man tagit steget ut i en spännande och energigivande process. Processen kan ju se lite olika ut beroende på behov, ambition och förberedelse. Man går ut och träffar ett antal byråer och diskuterar olika frågeställningar med dem. Men hur ska man tänka som köpare? Hur ska jag välja?
Att hitta en ny samarbetspartner, en ny byrå, handlar om att få förtroende för en grupp människor. Förtroende i en urvalsprocess skapas genom att bedöma den tänkta arbetsgruppen utifrån några olika perspektiv. Det kan vara följande:
1) Har de relevant kompetens kopplad till våra kommunikationsbehov?
2) Visar de på en djupare förståelse för våra utmaningar, vår kategori, vårt varumärke, vår situation, våra målgruppers beteende och drivkrafter?
3) Vågar de utmana oss med spännande tankar om hur vi kan skapa förbättring och framgång? Det kan aldrig handla om rekommendationer. Den förståelsen kan en byrå aldrig hinna få under den tid som en upphandling pågår.
4) Finns det en personkemi, som kan definieras som energi, prestigelöshet, lyhördhet? Det kan handla om bra möten och givande samtal, där byrån har varit förberedda, pålästa, engagerade, haft en bra struktur och styrning, och varit ödmjukt självsäkra.
5) Byrån ska givetvis också bedömas utifrån de förbestämda urvalskriterierna som kan vara exempelvis kreativ höjd, strategisk kompetens, digital innovation, insiktsarbete mm.
Alltså, en byrå, en arbetsgrupp, kan bedömas utifrån olika perspektiv och det kan handla om flera av de här punkterna så klart. Det är bara att välja vad som passar er.
Av Max Apéria
[email protected]