När man har bestämt sig för att byta byrå så har man tagit steget ut i en spännande och energigivande process. Processen kan ju se lite olika ut beroende på behov, ambition och förberedelse. Man går ut och träffar ett antal byråer och diskuterar olika frågeställningar med dem. Men hur ska man tänka som köpare? Hur ska jag välja?

Att hitta en ny samarbetspartner, en ny byrå, handlar om att få förtroende för en grupp människor. Förtroende i en urvalsprocess skapas genom att bedöma den tänkta arbetsgruppen utifrån några olika perspektiv. Det kan vara följande:

1) Har de relevant kompetens kopplad till våra kommunikationsbehov?
2) Visar de på en djupare förståelse för våra utmaningar, vår kategori, vårt varumärke, vår situation, våra målgruppers beteende och drivkrafter?
3) Vågar de utmana oss med spännande tankar om hur vi kan skapa förbättring och framgång? Det kan aldrig handla om rekommendationer. Den förståelsen kan en byrå aldrig hinna få under den tid som en upphandling pågår.
4) Finns det en personkemi, som kan definieras som energi, prestigelöshet, lyhördhet? Det kan handla om bra möten och givande samtal, där byrån har varit förberedda, pålästa, engagerade, haft en bra struktur och styrning, och varit ödmjukt självsäkra.
5) Byrån ska givetvis också bedömas utifrån de förbestämda urvalskriterierna som kan vara exempelvis kreativ höjd, strategisk kompetens, digital innovation, insiktsarbete mm.

Alltså, en byrå, en arbetsgrupp, kan bedömas utifrån olika perspektiv och det kan handla om flera av de här punkterna så klart. Det är bara att välja vad som passar er.

Av Max Apéria
[email protected]

Max Apéria

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar