Börjar du med att säga vilka kanaler ni ska köra eller föreslår dina konsulter det? Hoppas ditt svar är nej, men 2018 finns det fortsatt de som gör det, ofattbart eller hur?
Här är 6 steg som gör det enkelt att jobba med omnichannel/integrerat/360 (kärt barn har många namn).
1. Vad vill ni säga (relevant kundnytta) – budskap?
2. Till vem vill ni rikta budskapet – målgrupp (affinitet)?
3. När ska de få budskapet (timing) – när?
4. I vilka kanaler vill ni gå och hur ska de stödja varandra (linking buckets) – kanalval?
5. Hur ska målgruppen agera när det har nåtts av budskapet – call to action (gilla er mer, köpa, besöka sajt m m) – mål?
6. Nådde ni målet – mät & följ upp (kvantitativt/kvalitativt)?
Det är inte svårare än så här att jobba med omnichannel och framförallt med en ”always on” strategi. 3 process-tips till för att få det att fungera bra.
I. Använd en enkel contentkalender som alla har tillgång till och använder – kollegor, byråer, konsulter m fl i Google docs eller liknande.
II. Jobba händelsestyrt – efter vad som kan påverka era kunder, allt från helger till lov, säljperioder etc.
III. Jobba rullande 12 månader.
Hoppas du har fått inspiration att jobba enklare och bättre med er kommunikation, det här tänket har jag haft förmånen att få till mig av alla fantastiska kollegor och partners jag har haft nöjet under alla år, stort tack till er alla!
Vill du veta mer, har du frågor eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta oss på Sveriges Annonsörer. Det är vi till för och det bästa av allt, det ingår i medlemskapet!
Av Ulf Hermansson Samell