Hjälte, bov eller expert? Arketyperna skulle kunna vara hämtade från vilken Hollywood-film som helst, men finns även i journalistikens värld. För rent krasst har ofta media rollen klar för dig när de ringer, och det är din roll att spela den på bästa sätt. Hjälte, bov eller expert. Här följer sex tips för bättre intervjuer.

Nyheter är myter i en modern skepnad* och nyheter är egentligen eviga berättelser som ger mening åt den värld vi lever i. Och precis som myter måste ha en hjälte, en skurk och en person som vi kan identifiera oss med så finns samma mönster i journalistiken. I nyhetsartiklar kan vi dessutom lägga till expert. Det är bara att kika i dagens tidning och du kommer se detta mönster.

Därför är det bra att ha tänkt till vilken roll Du kommer fylla i artikeln när media ringer. Men att komma ut bra i intervjuer är en konst i sig, som är learning by doing. Det finns dock en uppsjö tips att ta till sig för att bli bättre. Här kommer sex stycken.

1. Formulera dina budskap

Oavsett vilken roll du ska fylla i artikeln, om du ska presentera en ny produkt/tjänst, eller stå till svars för något i en krissituation är det klokt att ha skrivit ned dina budskap innan. Försök begränsa dig till en handfull budskap. Budskap som du känner dig bekväm i och kan landa i och ladda om i under intervjun. Det kan vara er mission, era USP:ar, eller din personliga övertygelse om något kopplat till den aktuella frågan du ska svara på.

2. Skapa bryggor

Ibland kan intervjuer ta oanade vägar. När du känner att det börjar gå åt fel håll kan det vara klokt att återgå till dina budskap och bygga en brygga från den oanade/felaktiga vägen i intervjun till det du vill få fram. Detta kan vara den svåraste delen i en intervju, och då särskilt att få sig själv att inte framstå som en papegoja som upprepar samma saker om och om igen. Kika igenom intervjuer från senaste valrörelsen för bra och mindre bra exempel på detta.

3. Var öppen för nya vägar, men säg inte allt

Ibland kan intervjuer ta oanade vägar. Känner du att ni börjar glida ifrån ämnet, men att det inte är någon ”farofylld väg”, våga fortsätt. Det visar att du är flexibel och öppen och ibland kan det rentav bli en mer intressant intervju. Men, många har en tendens att prata på och ibland säga för mycket, speciellt när man går in på ett ämne som man först inte hade tänkt prata om. Som intervjuobjekt ska du ge svar, men du måste inte ge svar på allt. Vilket leder oss in på tips nummer fyra.

4. Det är okej att svara ”vet ej”

Oavsett vilken roll du fyller i artikeln är det okej att säga att du faktiskt inte vet svaret, men kan ta reda på det. Det är helt naturligt att inte ha alla svar direkt och svarar du ”jag vet inte” så kan du inte heller ställas till svars för om det visar sig vara fel, för att du inte visste vid det tillfället.

5. Tystnaden är din vän

Ett av de mest klassiska knepen många journalister använder sig av är tystnad. Anledningen till att det är ett klassiskt knep är för att det ofta funkar. I tystnaden kan journalisten läsa av ditt kroppsspråk och än bättre brukar många intervjupersoner börja prata på, mycket, för att bryta tystnaden. Låt dig inte gå in i fällan, utan blir det en jobbig tystnad, tänk på dina huvudbudskap och låt journalisten leda intervjun vidare. Det är hens jobb.

6. Våga vara personlig

Det vanligaste misstaget många gör, speciellt de som inte är så vana att bli intervjuade, är att bli för manusbunden. Och därigenom ibland också lite stel och stolpig. Våga vara dig själv och bli lite personlig. Tänk på intervjusituationen som en dialog med en person som vill lära känna dig.

Av Tero Marjamäki

* Jack Lule professor i journalistik vid Lehigh universitetet i Pennsylvania, USA, som skrivit boken Daily News, Eternal Stories

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar