Det är den tiden på året. Den bästa tiden om man älskar reklam. Super Bowl! Globala varumärken tar ifrån tårna för att skapa reklam som sticker ut. Men långtifrån alla lyckas.

När jag summerade fjolårets reklamskörd kunde jag konstatera att reklam med ställningstagande som var trenden 2017, var nästan helt borta året därpå, till förmån för flabbfilmer. Filmer med uppdiktade karaktärer, animerade bifigurer och enkla skämt. Den röda tråden höll i sig även i år.

Och skämt kan vara bra, vem minns inte Old Spice? Eller Volkswagens Baby Darth Vader?! Skillnaden mellan dem och dussintalet komedier i årets skörd är många, men framförallt är man produktnära, på ett relevant men skruvat sätt. Då blir minneseffekterna högre.

Än högre tenderar det att bli när man tar ställning i en fråga, men inte för kommunikationens skull. Vi måste skilja på syftesdriven kommunikation och syftesdrivna företag. Syftesdriven är kommunikation som är som tuggummi, det smakar gott i början, men smaken försvinner snabbt. Det som blir kvar är ont i käken och uppsvälld mage. Syftesdrivna företag är mer som rawbollar. Det smakar sisådär, men gör gott och smaken sitter kvar länge, mellan tänderna. Och mättnadskänslan håller i sig. Osäker om liknelsen funkar, men hoppas budskapet går fram.

Med det sagt, här är mina sex favoriter från årets skörd att inspireras av:

Michelob ULTRA

Budweiser

Bumble

Washington Post

Microsoft

Amazon

Av Tero Marjamäki

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar