Vi är komplexa varelser. Kanske därför gör vi också saker mycket mer komplext och invecklat än vad det kan, och borde vara.

Vi i branschen har länge haft en förmåga att krångla till saker och ting. Linda in saker. Kanske är det ett arv av gamla modeller. Kanske är det ett resultat av att vi verkar i en bransch där vi fått betalt per ord och där redundans setts som positivt.

Men med digitaliseringens kraft har mycket kommit att snuttifieras. Med mer direkta budskap som följd. En trend som jag börjar se som en avart till snuttifieringen är en mer ärlig form i kommunikationen. Helt i linje med den transparenta tid vi lever i där lögner snabbt genomskådas och sprids.

En av de tydligaste sanningssägarna på senare tid är havreföretaget Oatly. Redan från start har de kört sitt race utan krusiduller. När någon kommenterade att deras produkt ”tastes like shit” så satte de det på en av sina förpackningar och skrev att alla inte tycker om det första gången. Men att man skulle ge det ett försök, och annars ge det till någon man inte gillar. Ärligt. Transparens. Och med glimten i ögat.

Ett annat exempel från samma annonsör är när de skulle kampanja för sin glass och skrev i stil med: ”såklart den är onyttig, det är därför den smakar så gott”.

En annan aktör som anammat ärlighetens kraft hämtar vi från Fastighetsvärlden. Mer exakt Fastighetsbyrån. Med insikten om att det är skitjobbigt att byta eller sälja sin bostad gick de ut med följande text i en helsida: ”Att byta bostad kan vara jobbigt. Men vi brukar lyckas få ner det till halvjobbigt”. Utan sedvanliga reklamöverdrifter får de mig att faktiskt tro på det de säger och överväga att använda Fastighetsbyrån nästa gång jag ska igenom helveteselden att byta bostad.

Även i pressreleaser finns det all anledning att se över hur man brukar skriva. Hoppade till när jag såg Bzzt ärliga release kring varför man börjar sälja reklam på sina fordon. Att man gör det för pengarna. Punkt. Mer sånt!

Tips till att bli mer ärlig i din kommunikation:

1. Hitta er sanna idé och budskap.
2. Var transparent i alla led. Hymla inte, tala klarspråk. Internt som externt.
3. ”De-Trumpifiera”: Ta bort superlativen. Sparar både på ord och utrymme. Ditt tangentbord kommer tacka dig, liksom dina mottagare.

Av Tero Marjamäki

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar