Den ekonomiska krisen i Covid-19s fotspår slår hårt mot marknadsförare i nästan alla branscher. Är det verkligen rimligt att det är så? Vad gör vi för att försvara vår roll och våra marknadsinvesteringar? Hur ska vi kommunicera framgångsrikt när det krisar? Och vad krävs för att övertyga chefen? Det ska vi prata om i ett webbinar med Mats Rönne och mig, Arvid Axland. Anmäl dig nedan. Här är några råd på vägen tills dess.

Det finns tydliga affärsmässiga argument att hålla kommunikationsfanan högt i dessa tider, och ser du till att göra det på rätt sätt kan du öka både kundnöjdhet och marknadsandel. Och det kan dessutom faktiskt vara både enklare och billigare än vanligt. Hur då?

1) Forskningen från tidigare lågkonjunkturer är ovanligt samstämmig. Att dra ner på marknadskommunikation drabbar vanligtvis försäljning, marknadsandelar och till och med aktiekurs. Både under lågkonjunkturen och flera år efteråt. Om du däremot har möjlighet att satsa är det nu en unik möjlighet att ta marknadsandelar, till en lägre kostnad än någonsin förut. Det krävs inte en lika hög röst om andra är tysta och du får också betydligt mer exponering för pengarna.

2) Majoriteten av konsumenterna vill att företagen kommunicerar. Det kan behöva ske med ett justerat budskap. Men det kan i vissa lägen också räcka att bara fortsätta som förut. Det signalerar stabilitet och bygger förtroende. I skenet av dåliga nyheter och isolering längtar människor efter saker som är sig lika. Glassbilens signal har till exempel aldrig varit mer populär.

3) Att tvingas ställa om innebär nya möjligheter att skapa värde för kunden. Ni känner väl er målgrupps behov och drivkrafter, och hur de påverkas av Coronakrisen? Om ni nu är kreativa och hjälper kunderna i vardagslunken blir ni dubbelt belönade. Ni stärker relationen och möjliggör nya intäkter. Vissa saker kommer att förbli annorlunda även efter Corona. Använd den här perioden till innovation, i stort och smått. Det kan handla om nya tjänster eller bara ett nytt sätt att kommunicera.

Hör mer om detta på vårt webinar den 10 juni klockan 14:00-15:00:

Arvid Axland och Mats Rönne delar med sig av sina bästa tips hur man kommunicerar i kristider. De går också igenom modeller och argument för att få med sig företagets ledning på att satsa på marknadskommunikation.

Läs mer och anmäl dig här

Arvid Axland är föreläsare och rådgivare inom marknadskommunikation. Han är grundare av Pool kommunikationsbyrå och författare till boken Jakten på känslan – konsten att skapa meningsfulla upplevelser.

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar