Nu finns det fortfarande möjlighet att fundera över de strategiska långsiktiga och kortsiktiga valen och effekterna av kombinationen av dessa två. Det är fullt möjligt att arbeta med varumärkesbyggande aktivitet och samtidigt lyckas konvertera och tvärtom. Du behöver inte välja antingen eller utan gör båda.
Arbeta med värdestyrda faktorer på riktigt inom det som passar ditt företag. Det finns stora möjligheter inom kulturen, co-creation och hållbarhet. En stor framgångsfaktor tror vi är att våga välja bort och snäva ner sina mål, och ha tydliga mål. Detta måste förankras i organisationen i alla led och hos eventuella partners.
Du kan genom att vara konsekvent i det strategiska tänkandet och arbetet, håll fast vid dina satta ramverk och den “röda tråden” i alla kampanjer och kanaler för att skapa igenkänningsfaktorn och trygghet hos konsumenten.
Det finns vissa saker du redan nu kan göra kring dina digitala köp under 2019.
Hela listan med tips hittar du här:
Mod
• Våga välja bort
• Vara mottaglig för ny teknik och innovation
• Konsekvens
Test
• Våga lyckas och misslyckas
• Analyser mera
• Anpassa teamet
• Underlag på konsument beteendet
Effekt
• Var konsekvent
• Ha tålamod
• Sätt upp mål
Håll utkik! Inom kort kommer en guide för begrepp för dina digitala annonsköp från Expertteam Mediekvalité.
Av Silvia Barklund
Ordförande i Sveriges Annonsörers Expertteam Mediekvalité.