Nu finns det fortfarande möjlighet att fundera över de strategiska långsiktiga och kortsiktiga valen och effekterna av kombinationen av dessa två. Det är fullt möjligt att arbeta med varumärkesbyggande aktivitet och samtidigt lyckas konvertera och tvärtom. Du behöver inte välja antingen eller utan gör båda.

Arbeta med värdestyrda faktorer på riktigt inom det som passar ditt företag. Det finns stora möjligheter inom kulturen, co-creation och hållbarhet. En stor framgångsfaktor tror vi är att våga välja bort och snäva ner sina mål, och ha tydliga mål. Detta måste förankras i organisationen i alla led och hos eventuella partners.

Du kan genom att vara konsekvent i det strategiska tänkandet och arbetet, håll fast vid dina satta ramverk och den  “röda tråden” i alla kampanjer och kanaler för att skapa igenkänningsfaktorn och trygghet hos konsumenten.

Det finns vissa saker du redan nu kan göra kring dina digitala köp under 2019.

Hela listan med tips hittar du här:

Mod
• Våga välja bort
• Vara mottaglig för ny teknik och innovation
• Konsekvens

Test
• Våga lyckas och misslyckas
• Analyser mera
• Anpassa teamet
• Underlag på konsument beteendet

Effekt
• Var konsekvent
• Ha tålamod
• Sätt upp mål

Håll utkik! Inom kort kommer en guide för begrepp för dina digitala annonsköp från Expertteam Mediekvalité.

Av Silvia Barklund
Ordförande i Sveriges Annonsörers Expertteam Mediekvalité.

Silvia Barklund

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar