Vad härligt att få hänga med årets 96 nominerade case i 100-wattaren. Massor av fantastiska reklamidéer gjorda utifrån ett bra insiktsjobb. Många av insikterna känns helt ordinära, självklara och inte ”rocket-science” när jag läser casen. Och vad glad jag blir när de nominerade har omvandlat det här till grymma reklamidéer som gett bevisad effekt! Rekommenderar dig varmt att läsa casen på https://100wattaren.se/content/nomineringarna-2018 (många har redan gjort det och de kommer att vara steget före om du inte också gör det).

Min spaning bland årets nominerade är att devisen en bra reklamidé håller att ta ut i olika kanaler och håller över tid fortsatt övertrumfar allt annat. Kolla listan över nominerade i kategorin Långsiktigt med Zeta, Henke & Shoulders, Keno, Unionen, Volvo, E.ON och St1.

Och det är inte en tillfällighet att IKEA, Adobe, Svenska Spel och Klarna har fyra nomineringar var. De har alla en stark reklamidé som håller att ta ut i olika kanaler utifrån respektive kanals styrka. Och lika intressant är att de också är så trygga att de vågar välja bort kanaler där reklamidén inte tar ut sin rätt eller där de helt enkelt inte kan vara dominerande.

En annan spaning är att det är många spännande case som smart och klokt gör effektfull reklam tack vara teknikutvecklingen (MarTech). Kolla till exempel ”Billboards Beyond Borders” och ”Tryck på knappen” i kategorin Årets Nytänk.

En annan trend som också syns bland årets nominerade är employer branding, kolla till exempel Rambolls och Garberg/IUMs case ”The Bird Banner” och Kommunals och Scream/Ruths ”Älskade Assistent”. De jobbar inifrån och ut genom med det viktigaste de har, sina anställda. De absolut bästa ambassadörerna är de egna medarbetarna, för om inte de anställda gillar varumärket, hur ska då målgruppen kunna gilla det?

Hoppas du också har möjlighet att komma på Summit Inspiration 8 november. Då får du både möjlighet att höra mer och ställa dina frågor till åtta särskilt utvalda spännande nominerade case. Anmäl dig här https://www.sverigesannonsorer.se/utbildning-event/100-wattaren-summit-inspiration-0

Av Ulf Hermansson Samell

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar