Cut the crap och håll dig kort. Det är mina bästa tips till dig som ska skriva ett pressmeddelande.
I mina flöden på Linkedin förs just nu en diskussion kring pressmeddelandets vara eller inte vara. Pressmeddelanden har sett ganska likadana ut de senaste åren, och frågan är om de spelat ut sin roll?
Det finns aktörer som helt slutat skicka ut releaser. Som DNB i Norge. De byter ut sina releaser till förmån för eget mediehus med egna artiklar, tips och råd. I Sverige finns bland annat exemplet EFN, ett dotterbolag till Handelsbanken, som har egen tv-kanal och sajtsedan flera år. Vi har också flera kommuner som verkar som mindre mediehus och skriver artiklar då lokalbevakningen blivit glesare.
Bland annonsörer vittnar fler och fler medlemmar om att de allokerar både mer tid och resurser till sina egna kanaler.
Så kommer vi få en tid där alla är sina egna mediehus, med egna redaktioner, influencers och skickar ut flashnotiser? Är pressreleasen död? Njae. Troligtvis inte. Det tar både mycket tid, resurser och pengar att som en aktör få till en verklighet när en ingår i en journalisters morgonrutin när hen scannar av nyhetsflödet. Det är förunnat några få.
Så vad kan en göra då? Slipa på pressmeddelandet är mitt råd. Om vi bortser från att många pressmeddelanden egentligen aldrig borde ha blivit ett pressmeddelande (pga. obefintligt nyhetsvärde eller floskelrapande med staplande av interncitat), finns det enkla tips att ta till sig för att få till ett bra pressmeddelande.
Jag har gjort en översiktlig mall som går att ladda ned i vårt bibliotekdär de viktigaste delarna att ha med i en pressmeddelande finns. Såsom längd på rubrik och vilka fakta som bör vara med. Om du bara ska ta med dig två råd är de följande; cut the crap och håll dig kort.
Vill du inspireras av andra kommer här fem hyfsat aktuella exempel på företag som lyckas bra med sina releaser.
IKEA, framgångsrika på många delar, även pressarbetet. Ett exempel på en bra release, som resulterade bland annat i utrymme i Kvällsposten.
Blocket tycker jag också gör det bra, tajmar in nyheter/undersökningar med omvärldshändelser och arbetar kalenderstyrt. Exempelvis denna undersökningsom bland annat resulterade i en Aftonbladet-artikel:
Novus, som genomför undersökningar med aktörer gör också egna i pr-syfte. Exempelvis denna fick bra genomslag. Följer inte riktigt mallen för pressmeddelanden, men ger en bra och snabb överblick över nyheten.
Internetstiftelsen i Sverige presenterar rapporten Svenskarna och internet och får alltid bra genomslag på denna. De har en utarbetad pr-plan och redovisar också rapporten på ett snyggt sätt. Pressreleasenär även den tydlig och lätt att ta till sig.
Vill man inspireras av Regeringen kan man se senaste pressmeddelandet kring omregleringen av spelmarknaden.
Slutligen, vill du se pressmeddelanden från oss på Sveriges Annonsörer gör du det i vårt pressrum.
Tänk på:
Försök håll dig till en sida i omfång.
Försök begränsa dig till en, max två nyheter i ett och samma pressmeddelande.
Undvik superlativ. Skriv inte att ni är fantastiska, låt nyheten berätta det istället.
Skriv ut förkortningar. Och skriver du för annat än just din bransch, undvik facktermer, skriv så folk förstår.
Lycka till! Och vill du bolla pr/pressfrågor är du välkommen att kontakta mig.
Av Tero Marjamäki