En av de vanligaste frågorna jag får är; ”Hur organiserar man en marknadsavdelningen smart”? Och självklart finns det ett antal bra lösningar, men här är en enkel modell och mina bästa tips när du ska skapa en bra marknadsavdelning.
Modellen kan givetvis öka och minska i både sid-och djupled, beroende på om man är en liten eller stor organisation. Tanken med modellen är att den bygger på tre huvudfunktioner och med tydligt ansvar och mandat för vem som gör vad och när i projekt/processer. Självklart kan man ha flera personer på respektive funktion eller en person kan ha flera funktioner, om man är en liten organisation.
Det viktigaste är att alla, både internt och externt, förstår vem man ska prata med. Och att respektive funktion har mandat att ta beslut för vad, när, hur, till vem, call to action och självklart följa upp hur det gick.
5 tips
1. Organisera utifrån alla kontaktytor för marknadsavdelningen, både internt och externt som till exempel ledningsgrupp, reklambyrå, mediebyrå, försäljning, HR, kundtjänst, kunder, leverantörer med mera, som vill ha kontakt med marknadsavdelningen och ni vill ha kontakt med. Det kommer att underlätta alla processer markant.
2. Organisera också utifrån vilka beslut behöver tas strategiskt, taktiskt och operativt. Det kommer att skapa en tydlighet vilken funktion som bestämmer vad.
3. Organisera dessutom utifrån tidsperspektivet lång- eller kortsiktigt, d.v.s. hur långt är det till genomförandet. Det kommer att göra det tydligt vem som bestämmer beroende på hur långt i processen uppgifterna är. Det ökar effektiviteten betydligt.
4. Ge mandat och inte bara ansvar för respektive funktion. Ansvar är lätt att delegera, men delegerar man inte mandat blir organisationen långsam och många beslut tas för sent. Om det inte finns mandat i respektive kontakter, kommer inte marknadsavdelningen att fungera och ni kommer att behöva organisera om igen. Dessutom blir arbetet mycket roligare för alla. Och prioriteringarna kommer att bli mycket bättre.
5. Se till att alla på marknadsavdelningen är lojal sin roll och inte tar beslut som någon annan har på sitt mandat. Självklart ska man inte vara byråkratisk, be kollegan med mandat att sköta kontakten och fixa det.
Hoppas det här gav lite inspiration och idéer. Hör mer än gärna av dig, så kan jag utveckla och förklara mina tankar och erfarenheter mer i detalj. Och som alltid hjälper vi dig att bli mer framgångsrik i ditt jobb.
Av Ulf Hermansson Samell
PS. En läsvärd artikel om personlighetstyper inom marknadsföring hittar du här.