Utbildnings/forskningsbranchen gör trovärdigast reklam, visar en undersökning från Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Betydligt sämre rankas spelbranschen som hamnar i botten på listan, tillsammans med IT/telekom, rekrytering/management och hygien/kosmetik.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken samt branscher.

Bland en lista med 25 branscher fick svenska folket välja de tre man anser gör mest trovärdig reklam. Toppar listan gör utbildning/forskning som mer än var femte har som förstaval (23 %, en ökning om 3 % föregående år). Framförallt svarar de mellan 18-29 år att de anser att utbildning/forskningsbranchen gör den mest trovärdiga reklamen (30 %).

Tvåa på listan kommer kultur/nöje 19 %, där kvinnor oftare rankar den högre (23 %), medan trea kommer livsmedel/dagligvaror 18 % som föredras främst av de med grundskoleutbildning (29 %).

Noterbart är också att politik/myndigheter får åtta procent.

I botten av listan hamnar spelbranschen som tappar två procentenheter jämfört föregående år – från tre till en procent. Även sporthandel och bilar/biltillbehör tappar i trovärdighet – från fyra till två procent.

– I takt med det ökade reklambruset är det allt svårare att nå ut med sin reklam, mot bakgrund av det är det också imponerande att se att utbildning och forskningsbranchen stärker sitt förtroendekapital. Motsatt effekt är det för spelbranschen där bruset kan ha blivit för högt så att konsumenten inte kan sålla bland alla budskap, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer.

Fråga: Vilka av följande branscher anser du gör mest trovärdig reklam? (maximalt tre val möjliga.)

  • Utbildning/forskning 23 %
  • Kultur/nöje 19 %
  • Livsmedel/dagligvaror 18 %
  • Välgörenhet/ideellt 16 %
  • Rättsväsendet 14 %
  • Alkohol/bryggerier 13 %
  • Möbler/hem 8 %
  • Politik/myndigheter 8 %
  • Förbund/branschorganisationer 7 %
  • Bygghandel 7 %
  • Mode 6 %
  • Resor/turism 6 %
  • Bank/finans 5 %
  • Hotell/restaurang 5 %
  • Försäkring 4 %
  • Industri/tillverkning 4 %
  • Vitvaror/elektronik 4 %
  • Fastigheter/köpcentrum 2 %
  • Energi/drivmedel 2 %
  • Sporthandel 2 %
  • Bilar/biltillbehör 2 %
  • IT/telekom 1 %
  • Rekrytering/management 1 %
  • Hygien/kosmetik 1 %
  • Spel (penningspel) 1 %
  • Ingen av ovanstående branscher 13 %
  • Vet ej 15 %

Så gjordes undersökningen:
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1009 intervjuer genomförts under perioden 5-10 april 2018. Deltagarfrekvensen är 61 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Läs gärna mer om Novus på novus.se.

Relaterade artiklar

Uppföljning av rätt KPI:er är viktigt för ökad effekt – nu uppdaterar Sveriges Annonsörer Effektsystemet och lanserar 2.0!

Nu lanseras Effektsystemet 2.0 en uppdaterad version av utvalda nyckeltal för hur vi definierar och mäter effekt, samt rekommendationer kring hur de kan användas i praktiken. Att tydligt kunna visa effekten av kommunikation…

Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2023 – välkommen att tävla med din kommunikation som gett effekt!

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Lagom mix skapar bäst effekt: visar ny forskningsrapport

Sveriges Annonsörer och NoA Consultings genomför varje år en studie för att hitta gemensamma nämnare hos kampanjer som har skapat bäst effekt i Sverige och som visat detta genom att tävla i 100-wattaren.…

Vill du engagera dig i något av våra branschinitiativ?  

Vi öppnar nu upp för fler medlemmar att engagera sig i något av våra branschinitiativ inom Sveriges Annonsörer. Läs mer om initiativen, vad vi jobbar med och vem du ska kontakta om du…
Fler artiklar