Utbildnings/forskningsbranchen gör trovärdigast reklam, visar en undersökning från Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Betydligt sämre rankas spelbranschen som hamnar i botten på listan, tillsammans med IT/telekom, rekrytering/management och hygien/kosmetik.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken samt branscher.

Bland en lista med 25 branscher fick svenska folket välja de tre man anser gör mest trovärdig reklam. Toppar listan gör utbildning/forskning som mer än var femte har som förstaval (23 %, en ökning om 3 % föregående år). Framförallt svarar de mellan 18-29 år att de anser att utbildning/forskningsbranchen gör den mest trovärdiga reklamen (30 %).

Tvåa på listan kommer kultur/nöje 19 %, där kvinnor oftare rankar den högre (23 %), medan trea kommer livsmedel/dagligvaror 18 % som föredras främst av de med grundskoleutbildning (29 %).

Noterbart är också att politik/myndigheter får åtta procent.

I botten av listan hamnar spelbranschen som tappar två procentenheter jämfört föregående år – från tre till en procent. Även sporthandel och bilar/biltillbehör tappar i trovärdighet – från fyra till två procent.

– I takt med det ökade reklambruset är det allt svårare att nå ut med sin reklam, mot bakgrund av det är det också imponerande att se att utbildning och forskningsbranchen stärker sitt förtroendekapital. Motsatt effekt är det för spelbranschen där bruset kan ha blivit för högt så att konsumenten inte kan sålla bland alla budskap, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer.

Fråga: Vilka av följande branscher anser du gör mest trovärdig reklam? (maximalt tre val möjliga.)

  • Utbildning/forskning 23 %
  • Kultur/nöje 19 %
  • Livsmedel/dagligvaror 18 %
  • Välgörenhet/ideellt 16 %
  • Rättsväsendet 14 %
  • Alkohol/bryggerier 13 %
  • Möbler/hem 8 %
  • Politik/myndigheter 8 %
  • Förbund/branschorganisationer 7 %
  • Bygghandel 7 %
  • Mode 6 %
  • Resor/turism 6 %
  • Bank/finans 5 %
  • Hotell/restaurang 5 %
  • Försäkring 4 %
  • Industri/tillverkning 4 %
  • Vitvaror/elektronik 4 %
  • Fastigheter/köpcentrum 2 %
  • Energi/drivmedel 2 %
  • Sporthandel 2 %
  • Bilar/biltillbehör 2 %
  • IT/telekom 1 %
  • Rekrytering/management 1 %
  • Hygien/kosmetik 1 %
  • Spel (penningspel) 1 %
  • Ingen av ovanstående branscher 13 %
  • Vet ej 15 %

Så gjordes undersökningen:
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1009 intervjuer genomförts under perioden 5-10 april 2018. Deltagarfrekvensen är 61 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Läs gärna mer om Novus på novus.se.

Relaterade artiklar

Sveriges Annonsörer 100 år – hur allting började

Vi befinner oss i Sverige under mellankrigstiden. Regeringen har precis givit Radiotjänst monopol på alla radiosändningar i landet. Samtidigt ökar filmintresset hos gemene man. Ljudfilmen ska snart slå igenom och inleda det glada…

Sommarläsning! Facit från Cannes: kreativitet, långsiktighet, fokus och mångfald ger resultat

Det är förstås inte förvånande att kreativiteten var i centrum under Cannes Lions. Många av seminarierna pekade också tydligt på affärsresultaten av högkreativ reklam. För det handlar ju om att skapa effekt, underströk…

Träffa oss i Almedalen!

Almedalsveckan närmar sig med stormsteg! Sveriges Annonsörer är på plats under hela veckan för att prata om marknad- och kommunikationsbranschens viktigaste frågor.

Lansering av globalt ramverk för att mäta medias koldioxidutsläpp samt en guide för hållbara medieköp

Igår lanserades Global Media Sustainability Framework som är en global branschstandard för att få jämförbara mätningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) från digital, tv, tryck, ljud, utomhus och bioreklam.
Fler artiklar