96 kampanjer lyckade ta sig igenom juryns nålsöga och är nominerade i 100-wattaren 2019, tävlingen som belönar effektiv kommunikation.

Sedan 1990 koras Sveriges effektivaste kommunikation i tävlingen 100-wattaren. En jury på 70 personer har sållat ut de som lyckats bäst i att skapa kommunikation som fungerar. I år sållade juryn fram 96 nominerade tävlingsbidrag fördelat på tio kategorier. Vilka som vinner presenteras på årets 100-wattsgala och prisutdelning den 28 november på Stockholms stadshus. Mer information och möjlighet att köpa biljetter finns på 100wattaren.se.

Företag:

DO Black – Världens första kreditkort med en C02-limit, Doconomy, RBK
Get Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm
Gör Plats, Arbetsförmedlingen, Le Bureau
Telia Redo, Telia, Isobar Sweden
The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors

Employer Branding:

Add Perspectives, Semcon, Semcon
En större uppgift, Polismyndigheten, Prime Weber Shandwick / Scream
Kom som du är, Försvarsmakten, Volt
Programmeringsspråk, SL, Ehrenstråhle
Stora nog att göra skillnad, McDonald’s Sverige, NORD DDB Stockholm
The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors

Samhällsansvar & Ideellt:

Av fri vilja, Brottsoffermyndigheten, Matador Kommunikation AB
Betala med Ord, Judiska museet, M&C Saatchi
Dear Condom, RFSU, House of Radon
En barnförbjuden annons, Porrfri barndom, INGO
En större uppgift, Polismyndigheten, Prime Weber Shandwick / Scream
Framåt, Centerpartiet, M&C Saatchi
Hur ska tomten hitta?, Stockholms Stadsmission, Tillsammans
Kids, Faktum Kids, Forsman & Bodenfors
Kylskåpet, Göteborgs Stadsmission, Dear Friends
Mönstringslinsen, Rekryteringsmyndigheten, Familjen
Mors dag, UNICEF Sverige, TBWA Stockholm
Olagliga Ägg, Coop Sverige AB, Forsman & Bodenfors
Så nära en vanlig jul man kan komma, Ronald McDonald Hus, NORD DDB Stockholm
Segerpotten, Segerpotten – Stiftelsen expect a better tomorrow, NocNoc AB
Survivors, Barncancerfonden, INGO
The World’s Most Claustrophobic Cinema, Göteborg Film Festival, Stendahls
Välj att sluta, Länsstyrelsen Stockholm, Prime Weber Shandwick

Konsument Multi:

50/50, Burger King, INGO
Allergikampanjen, Apoteket, Forsman & Bodenfors
American Express Platinum, American Express, Miltton Sverige AB
Arla Sommarmjölk, Arla Sverige, ANR BBDO
Bakom varje Blocketannons finns en berättelse, Blocket, Emakina DBG
Com Hem till svindlande hastigheter, Com Hem, M&C Saatchi
Dear Condom, RFSU AB, House of Radon
Det är en sport att gå på Leo’s!, Leo’s Lekland, BerntzonBylund
Favoritföreningen, Sverigelotten, Folkspel Inhouse
Football Forevher, Coca-Cola AB, Isobar
Get Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm
Harry? Harry!, ATG, Åkestam Holst NoA
Hur ska tomten hitta?, Stockholms Stadsmission, Tillsammans
Javisst!, Delicato, NORD DDB Stockholm
Ketchupeffekten, Felix, Åkestam Holst NoA
Live a little, Apollo, NORD DDB Stockholm
Living La Vida Loka, Loka/Spendrups, Åkestam Holst NoA
Max Delifresh Plant Beef, Max Burgers, Acne
Nordea Open Thinking, Nordea, NORD DDB Stockholm
Pantamera, Returpack/Pantamera, Granath
Stor Surf, Comviq, ANR BBDO
Stora nog att göra skillnad, McDonald’s Sverige, NORD DDB Stockholm
UriCur kampen mot urinvägsinfektion, RFSU AB, Scream
Vattenfall Kids – New Brand Launch, Vattenfall, NORD DDB Stockholm
Ölavtalet, Norrlands Guld – Spendrups, Åkestam Holst NoA

Konsument Singel:

Att Ge Mer, Elgiganten, NORD DDB Stockholm
Bagge hittar drömjobbet med Blocket Jobb, Blocket, Emakina DBG
Craft a western Whopper, Burger King, INGO
Halloween på Liseberg, Liseberg, Welcom
Idolen, IKEA, Åkestam Holst NoA
Komma hem (låda låda låda) – Björn Gustafsson feat. Julia Frej, SBAB Bank, Emakina DBG
NIVEA ”Get ready with Alice”, NIVEA, Wavemaker/ mStudio/ Splay One
Pappaskämtet, Jotun – Demidekk, Dear Friends
Välj att sluta, Länsstyrelsen Stockholm, Prime Weber Shandwick

Framsiktigt:

Adam Berit, Rättviseförmedlingen / Fredrika Bremer Förbundet, Åkestam Holst NoA / ANR BBDO
Add Perspectives, Semcon, Semcon
Betala med Ord, Judiska museet, M&C Saatchi
Craft a western Whopper, Burger King, INGO
DO Black – Världens första kreditkort med en C02-limit, Doconomy, RBK
Grönborg Live, Oddset Svenska Spel Sport & Casino, Perfect Fools
Maurten Unofficial, Maurten, Åkestam Holst NoA
Mönstringslinsen, Rekryteringsmyndigheten, Familjen
The World’s Most Claustrophobic Cinema, Göteborg Film Festival, Stendahls
Ölavtalet, Norrlands Guld Spendrups, Åkestam Holst NoA

Långsiktigt:

Com Hem till ett nytt koncept som slagit alla rekord, Com Hem, M&C Saatchi
Där Livet Händer, IKEA, Åkestam Holst NoA
Keno Re-lansering, Keno, Svenska Spel, King
Lambi – Säg Bää, Lambi, ANR BBDO
Släpp bubblorna fria, Ramlösa, M&C Saatchi
Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm
St1 – Ett annorlunda sätt att tanka, St1, Garbergs

100-fattaren:

Brommagirls, Nike och Stadium, River
Försvarsmakten, Försvarsmakten, Volt
IKEA – Där Livet Händer, IKEA, Åkestam Holst NoA
The E.V.A. Initiative, Volvo Cars, Forsman & Bodenfors
Vem du än är, vart du än ska, SJ, TBWA Stockholm

Strategisk design:

Adam Berit, Rättviseförmedlingen / Fredrika Bremer Förbundet, Åkestam Holst NoA / ANR BBDO
Arenans Barn, Swedbank/Friends, Brand Union Stockholm
Från nischade veganprodukter till ett varumärke för en grönare livstil, Anamma/Orkla Foods, Identity Works
Maurten Unofficial, Maurten, Åkestam Holst NoA
McDonald’s Brand Reset, McDonald’s Sverige, NORD DDB Stockholm
Vattenfall Rebranding, Vattenfall, NORD DDB Stockholm

Internationellt:

Att Ge Mer, Elgiganten, NORD DDB Stockholm
DO Black – Världens första kreditkort med en C02-limit, Doconomy, RBK
Get Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm
The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors
The World’s Most Claustrophobic Cinema, Göteborg Film Festival, Stendahls
Vegyü – for vegetarians, meat eaters and everything in between, Atria Foods, ANR BBDO

För mer information kontakta:

Ulrika Strallhofer
Projektledare event
08-545 252 30
0703-50 22 81
[email protected]

Om 100-wattaren:
Reklamtävlingen 100-wattaren har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer.  Prisutdelningen 2019 sker den 28 november i Stockholms stadshus. Läs gärna mer och köp biljetter på 100wattaren.se

Relaterade artiklar

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…
Fler artiklar