Vi söker nu en jurist med ett starkt intresse för marknadsföringsrätt och etisk marknadsföring som ska vara en av två jurister i vårt juristteam vilka arbetar i tät samverkan med ett gemensamt ansvar för arbetsuppgifterna.

Om tjänsten

Vi söker dig som är jurist med specialisering på marknadsförings- och immaterialrätt och som vill agera som rådgivare till våra medlemmar, arbeta proaktivt med utbildande insatser inom marknadsföringsrätten samt driva och engagera sig i aktuella marknadsrättsliga frågor både inom Sverige, EU och globalt.

Som jurist på Sveriges Annonsörer kommer du arbeta med många olika kontaktytor – medlemmarna, medierna, andra intresse-/branschorganisationer, politiska beslutsfattare samt med vår globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). Och självklart i nära samverkan med dina övriga kollegor inom Sveriges Annonsörer. Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde snarast möjligt.

Som jurist på Sveriges Annonsörer kommer du ha en central och viktig roll för hela verksamheten. I rollen ingår bland annat:
• Rådgivning och utbildning till medlemmar inom marknadsföringsrätt och immaterialrätt
• Gemensamt ansvar för nätverket Juridik som vänder sig till juristerna på våra medlemsföretag
• Ansvarig eller delaktig i vårt branschinitiativ Transparens, Etik och Ansvar
• Delaktig i globala nätverk inom WFA (World Federation of Advertisers)
• Utformning av remissvar vad gäller olika förslag på lagstiftning på marknadsförings-/konsumenträttens område
• Framtagande av avtalsrekommendationer och guider till medlemmar i marknadsrättsliga frågor
• In house-juridik i övrigt t.ex. hjälpa till vid upprättande/granskning av avtal och/eller vid framtagande av protokoll och handlingar vid styrelsemöten och årsstämmor.

Förutom ovanstående är du en viktig del i utvecklingen av Sveriges Annonsörers medlemserbjudanden och roll i branschen. Vår juridiska rådgivning är något som värderas högt av våra medlemmar.

Du rapporterar till VD och arbetar i tät samverkan med din juristkollega och hela teamet på Sveriges Annonsörer.

Om dig

Du har juristexamen, har arbetat minst 5 år och har utvecklat gedigen kunskap inom marknadsförings- och immaterialrätt – främst upphovsrätt, varumärkesrätt och lagen om namn och bild i reklam. Du har erfarenhet antingen från advokatbyrå, som bolagsjurist och/eller som jurist inom bransch/-intresseorganisation. Du har även kunskap om annan kommunikationsrelaterad juridik såsom GDPR samt juridiken kring cookies, hantering av data etc. I övrigt är det en fördel om du har kunskap kring avtalsrätt och licenser inom immaterialrätt. Du behöver både gilla att ha direkt kontakt med potentiella och befintliga medlemmar men även ha strategisk höjd att kunna utveckla och driva arbetsgrupper och processer.

Du trivs i att snabbt sätta dig in i nya arbetssituationer och är strukturerad och noggrann. Som person har du god kommunikationsförmåga och är duktig på att samarbeta. Du har god analytisk förmåga och är lösningsorienterad. Du är genuint intresserad av människor och våra medlemmar i synnerhet. För oss är det en självklarhet att du är serviceinriktad och alltid sätter medlemmen i fokus. Du är bra på att kommunicera med andra, både på svenska och engelska, i tal och skrift.

Då vi är en liten organisation värdesätter vi din personlighet högt.

Om Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation som har funnits sedan 1924. Vi arbetar för en sund, ansvarsfull och hållbar marknadsföring och att alla annonsörer ska få bästa möjliga effekt av sina investeringar. Vi har idag 450 medlemsföretag med drygt 5 000 marknadsförare representerade inom 26 olika branscher och är den enda intresseorganisationen som är exklusiv för köpare av marknadsföring.

Vi behövs – nu mer än någonsin. Digitaliseringen har gett vår yrkesutövning oändliga möjligheter men också radikalt förändrat den i grunden. Investeringarna i marknadsföring ger allt lägre effekt och förtroendet för reklam minskar stadigt. Dessutom pågår det många initiativ kring att utveckla och reglera den digitala marknadsföringen med fokus på att skydda konsumenten. Ett viktigt jobb för oss på Sveriges Annonsörer är att sprida kunskap och aktivt skapa förslag på åtgärder som skapar en sund balans mellan etiska riktlinjer med hjälp av självreglering och lagstiftning för att den digitala marknadsföringen ska utvecklas hållbart och ansvarsfullt. Vårt viktigaste uppdrag att öka marknadsföringens kvalitet och ge marknadsförare förutsättningar för att skapa, mäta och redovisa effekt – i en allt mer komplex verklighet. I tätt samarbete med vår globala organisation WFA (World Federation of Advertisers) driver vi därför flera viktiga branschinitiativ med målet att vända trenden.

Utöver det fungerar vi också som marknadsavdelningens förlängda arm. Vi erbjuder kunskap, nätverk och rådgivning. Varje år arrangerar vi också effekt-tävlingen 100-wattaren samt Sveriges enda event med fokus på effekt – EFFDay.
Sveriges Annonsörer har idag 9 anställda. Här är det högt i tak, stort engagemang och nära samverkan. Hos oss får du en trygg anställning med marknadsmässig lön och bra förmåner. Vi sitter just nu från våra hemmakontor som så många andra, men vi planerar under hösten 2021 att få till en väl fungerande hybridlösning mellan hemmakontor och vårt centralt belägna kontor på Klara Östra Kyrkogata 2b. Läs gärna mer på www.annons.se

Kontakt

Välkommen med din ansökan och CV via mail till VD hanna.riberdahl@annons.se. Urval sker löpande och sista ansökningsdag är 10 september. Tjänsten kan komma tillsättas innan sista ansökningsdatum så ansök snarast! Eventuella frågor om tjänsten besvaras av Niklas Briselius, niklas.briselius@annons.se eller 0733-770839.

Relaterade artiklar

Sveriges Annonsörer & KOMM lanserar nya rekommendationer

Tillsammans lanserar vi Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå samt nya Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå Hör representanter från Sveriges Annonsörer och KOMM berätta om samarbetet och de nya…

Vad behövs för att inhousebyrån ska kunna göra ett riktigt bra jobb?

– Vad ska ni egentligen med en byrå till? är den första självklara frågan vi alltid ställer då vi börjar en byråupphandling. Och frågan är förstås också – vad ska ni egentligen med…

100-wattsgalan flyttas fram till torsdag 21 april 2022

De vinnande bidragen i 100-wattaren 2021 som lyfts fram i rampljuset under en festfylld galakväll får ge sig till tåls ytterligare ett par månader. 

5 frågor till vår nya jurist Ulrika Wendt

Den 10 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Ulrika Wendt. Ulrika kommer senast från SAMI där hon arbetat som jurist och public affairs.
Fler artiklar