Sveriges Annonsörers tidigare VD har lämnat oss, 88 år gammal. Svante Sköldberg var Sveriges Annonsörers (dåvarande Annonsörföreningen) verkställande direktör mellan åren 1980-1993.

Svantes arbete för föreningen är minst sagt betydande. Bland annat var han med i Tv-reklamutredningen som ledde till införandet av reklam i TV, där TV3 var först ut. Han var även med i framförhandlingen av ett då i världen unikt standardavtal mellan annonsör och kommunikationsbyrå. Etableringen av Etiska Rådet mot Könsdiskriminerande reklam, ERK var Svante var initiativtagare till 1989. Och likaså etablering av Institutet för Reklammätningar, IRM. Icke att förglömma ett nytt annonsavtal som innebar att byrån/förmedlaren kund kunde föra över provisionen helt eller delvis till kunden, vilket inte var tillåtet tidigare (1981).

Svante Sköldberg brann för annonsörernas frågor och stod alltid på deras sida. Men i lika stor grad var Svante en förstklassig diplomat respekterad i alla läger, vilket lätt kan läsas i det fina arbete vi än i dag har Svante att tacka för.

Varje jul var Svante uppe på Sveriges Annonsörers kontor med hälsokost (choklad). Med sig hade han naturligtvis också en rad muntra historier som han delade med sig av.

Tack Svante.

/Styrelse och kollegor på Sveriges Annonsörer

Relaterade artiklar

“Varningslistan för illegala sajter” – dessa bör annonsörer undvika

Illegala sajter tjänar miljontals kronor genom reklam från annonser. Det är pengar som går rätt ner i brottslingarnas fickor. Det är även viktigt att illegala sajter inte ges reklamutrymme och på så sätt…

Vi har släppt 6 nya mikrokurser på Campus Marketing Online – plattformen för dig som vill lära dig mer om marknadsföring som ger effekt

Utöver det som ingår i medlemskapet erbjuder vi mikrokurser via vår digitala utbildningsplattform Campus Marketing Online. Våra mikrokurser är avsedda för individuella självstudier och är 15–20 minuter långa. Nu har vi släppt 6…

Nyhet! Marknadsinsikter i poddversion

I samarbete med Bauer Media och Vi hörs! släpper vi vår första podd. Hör Carin Fredlund prata långsiktig varumärkesvård med Bauer Medias försäljningsdirektör Johnny Strömgren och konceptutvecklare Anki Berglund. En gång per kvartal…

Hur ser det ut med mångfald, inkludering, jämställdhet och psykisk ohälsa i marknad- och kommunikationsbranschen?

Nu genomförs den globala studien som undersöker mångfald och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen av The World Federation of Advertisers (WFA) och European Associations of Communication Agencies (EACA). Sveriges Annonsörer går tillsammans med SWEDMA, KOMM, Sveriges…
Fler artiklar