Finansdepartementet
Skatte- och tullavdelningen

Stockholm 12 augusti 2019

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen för landets annonsörer och bildades 1924. Sveriges Annonsörer är en av världens största annonsörorganisationer och har cirka 500 medlemsföretag. Våra medlemmar står tillsammans för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i Sverige. Som intresseorganisation hjälper vi medlemmarna att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med reklam, media och deras varumärken.

Allmänt
Som Sveriges Annonsörer, i likhet med de flesta andra remissinstanser, tidigare framhållit anser Sveriges Annonsörer att reklamskatten i grunden är en orättvis skatt som drabbar marknadens aktörer på ett otillbörligt sätt. Sveriges Annonsörer välkomnar därför förslaget om sänkt reklamskatt samt i slutänden ett totalt avvecklande.

Reklamskatten samt förslaget
Sedan 1997 (SOU 1997:53) har Sveriges Annonsörer tillstyrkt ett avskaffande av reklamskatten. Motivet är i stora drag det som utredningen själv framhåller, nämligen att skatten snedvrider konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion, vilket är oförenligt med den inre marknaden då den bland annat kan påverka handeln mellan medlemsstaterna. Som framhållits ovan är reklamskatten en inkonsekvent och orättvis skatt som drabbar vissa parter oproportionerligt hårt.

Som utredningen påpekar medför en avskaffad reklamskatt positiva effekter för samtliga skattskyldiga som betalar reklamskatt. Men därutöver finns naturligtvis fler positiva effekter för samtliga aktörer på reklammarknaden. De positiva effekterna kommer även i ett vidare perspektiv kommunikationsbyråer, kreatörer, medier, mediebyråer och annonsörer tillgodo.

Under de 21 år som har förflutit sedan 1997:53 ”Avskaffa reklamskatten!” har Sveriges Annonsörer framhållit att arbetet med avskaffande av reklamskatten går alltför långsamt och att avskaffandet i sin helhet måste ges prioritet.

Sammanfattningsvis tillstyrker alltså Sveriges Annonsörer förslaget men vill samtidigt uppmana till ett fullständigt avskaffande snarast.

Sveriges Annonsörer

Hanna Riberdahl, VD
Tobias Eltell, jurist

Relaterade artiklar

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…
Fler artiklar