Illegala sajter tjänar miljontals kronor genom reklam från annonser. Det är pengar som går rätt ner i brottslingarnas fickor. Det är även viktigt att illegala sajter inte ges reklamutrymme och på så sätt hamnar överst i sökresultaten på stora sökmotorer såsom Google. Nu uppdateras ”varningslistan för illegala sajter”, en lista med tio sajter som alla seriösa annonsörer bör undvika.  

Sedan 2015 har Sveriges Annonsörer och Rättighetsalliansen publicerat denna lista med illegala tjänster som olovligen visar bland annat filmer och TV-serier. Nu utökar vi samarbetet med IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer för att öka medvetenhet kring en ansvarsfull annonsering.  

De tjänster som hamnar på listan tillgängliggör stora mängder upphovsrättsskyddat material utan tillstånd från rättighetshavarna. De som ligger bakom tjänsterna begår brott och tjänar pengar på andras arbete. Listan är framtagen av Rättighetsalliansen, som arbetar mot piratkopiering och andra former av nätbrott.  

  • ”Reklam finansierar många illegala tjänster. Annonsörer måste därför ta ett aktivt ansvar för hur de placerar sina annonser och vårdar sitt varumärke. Genom att uppdatera varningslistan gör vi det lätt för alla annonsörer att undvika dessa olagliga tjänster”, säger Sara Lindbäck, jurist, Rättighetsalliansen.  
  • ”Trovärdigheten till annonsörens varumärke urholkas om det finns på illegala sajter och det är viktigt att sajterna inte kan fortsätta existera genom att få pengar av seriösa annonsörer”, säger Ulrika Wendt, jurist, Sveriges Annonsörer 
  • ”Vi måste gemensamt ta ansvar i den här frågan och arbeta för att de illegala sajterna inte finansieras av seriösa annonsörer. Att varningslistan över illegala sajter nu uppdateras är en bit på vägen för att öka kunskap och medvetenhet i frågan”, säger Lena Regeheim, verksamhetsansvarig, Sveriges Mediebyråer. 
  • ”IAB Sverige tycker det är viktigt att vara del av detta initiativ som hjälper annonsörer att ta ansvar för var de placerar sina pengar. Vi behöver hjälpas åt för att hindra den här typen av oseriösa aktörer att finansiera sin verksamhet”, säger Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige.  

Logotyper och annonser kan utan annonsörens vetskap hamna på olagliga sajter. För de illegala sajterna finns ett värde att ha seriösa annonsörers varumärken på sina sajter eftersom det till viss del legitimerar sajterna. Annonsörer kan dock välja att blockera sajterna på listan när de köper annonser online. Uppdaterade rekommendationer för hur annonsörer kan undvika att varumärket exponeras på en illegal sajt finns hos  Sveriges Annonsörer.

Se rekommendationen här

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta: 

Sara Lindbäck, Rättighetsalliansen, [email protected], 0702 02 18 47

Ulrika Wendt, Sveriges Annonsörer, [email protected], 0761  00 1 3 37   

Lena Regeheim, Sveriges Mediebyråer, [email protected], 0706 41 03 92 

Kenneth Danielsson, IAB Sverige, [email protected], 0708 26 03 36 

Varningslistan för illegala sajter: 

rarbg.to

fmovies.to

1337x.to

thepiratebay.org

soap2day.to

torrentleech.org

fmovies.ps

hdfilmer.net

dreamfilmsw.com

streamtajm.com

Relaterade artiklar

Stina Liljekvist ny ordförande i Sveriges Annonsörer

Stina Liljekvist, Chef Strategisk kommunikation & Marknad på Skandia, har valts till ny styrelseordförande i Sveriges Annonsörer. Samtidigt tar tre nya ledamöter plats i styrelsen. Beslutet fattades vid det årliga föreningssammanträdet den 30…

Ny rapport avslöjar: Marknadsavdelningar drunknar i produktion i stället för att skapa affärsvärde

Marknadsavdelningarna växer och mängden aktiviteter, kanaler och innehåll ökar. Kompetens som tidigare köpts externt flyttar in på marknadsavdelningarna och teamen har utökats med en mängd olika specialistroller. Nu menar majoriteten av marknadscheferna att…

Nytt initiativ för att få alla inom marknad och kommunikation att accelerera den gröna omställningen

En undersökning från Novus visar att en majoritet av svenska konsumenter upplever att företag medvetet kommunicerar vilseledande reklam kring klimat och miljö. Det är ett underbetyg för företagens kommunikation. Därför presenterar nu Sveriges…

Hur ser det ut med mångfald, inkludering, jämställdhet och psykisk ohälsa i marknad- och kommunikationsbranschen?

Nu genomförs den globala studien som undersöker mångfald och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen av The World Federation of Advertisers (WFA) och European Associations of Communication Agencies (EACA). Sveriges Annonsörer går tillsammans med SWEDMA, KOMM, Sveriges…
Fler artiklar