Pressmeddelande 2 februari 2023
Under torsdagen den 2 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2022 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Gry Forssell och bjöd på härlig underhållning av Molly Hammar, galamiddag och hyllning av kommunikation som skapat effekt. Mest prisade annonsör blev McDonald’s tätt följd av Barncancerfonden och IKEA. Byrån som kammade hem flest watt var NORD DDB Stockholm följd av Åkestam Holst NoA och Garbergs.
100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som gett bevisad effekt. De nominerade bidragen bidrar dessutom till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta.
Totalt delades 29 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt.
Annonsörer med flest watt:
200-watt, McDonald’s
175-watt, Barncancerfonden
175-watt, IKEA/IKEA B2B
Byråer med flest watt:
625-watt, NORD DDB Stockholm
275-watt, Åkestam Holst NoA
250-watt, Garbergs
Här är alla vinnare i 100-wattaren 2022
Employer Branding & Rekrytering
100-watt, The 3D printed meatballs, IKEA, INGO
75-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm
50-watt, Qamcom Anywhere, Qamcom, CLVL Design
Framsiktigt
100-watt, Gotlands fulaste gräsmatta, Region Gotland, Differ Agency
75-watt, The Golden Number, McDonald’s, NORD DDB Stockholm
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm
Företag
100-watt, Seattle’s scariest meeting rooms, Mentimeter, NORD DDB Stockholm
75-watt, Tillsammans hittar vi möjligheter, IKEA B2B, BKRY NoA
50-watt, Transforming Society Together, Sweco, Spotlight
Ideellt & Välgörenhet
100-watt, Bara 403 dagar kvar, Barncancerfonden, Garbergs/Carat
75-watt, Partiblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm
Internationellt
100-watt, No Compromises, Polestar, Forsman & Bodenfors
75-watt, Hva enn du vil, Lyko, Åkestam Holst NoA
50-watt, Think Beyond, Vattenfall, NORD DDB Stockholm
Konsument
100-watt, Svensk kyckling som du aldrig sett den förut, Max Burgers, Åkestam Holst NoA
75-watt, Sån är Lidl, Lidl, Garbergs
50-watt, Länge Leve Jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm
Långsiktigt
100-watt, Pantamera, Returpack/Pantamera, Scream/Granath
75-watt, Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs/Carat
50-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm
Samhälle & Opinion
100-watt, Stoppa Kattastrofen, Djurskyddet Sverige, New Normal
75-watt, Tankebanor, SVT, KWD Studio
50-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm
Strategisk Design
100-watt, Yipin – varumärkesarbete, Yipin, Designkontoret Silver
75-watt, Absolut redesign, The Absolut Company, Brand Union Sthlm
50-watt, Ellen – varumärkesarbete, Ellen, Designkontoret Silver
100-fattaren (i den här kategorin delades endast 100- och 75-watt ut)
100-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA
75-watt, Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald’s, NORD DDB Stockholm
För mer information vänligen kontakta:
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, Sveriges Annonsörer
070-350 22 81, [email protected]
Om 100-wattaren:
100-wattaren är en tävling i mätbara resultat på kommunikationsinsatser. 100-wattaren har arrangerats av Sveriges Annonsörer sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta, och de inspirerar andra till att utveckla såväl sin kommunikation som hur denna mäts och utvärderas. Läs mer på 100wattaren.se.