Pressmeddelande 19 juni 2024

Lansering av globalt ramverk för att mäta medias koldioxidutsläpp samt en guide för hållbara medieköp

Igår lanserades Global Media Sustainability Framework som är en global branschstandard för att få jämförbara mätningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) från digital, tv, tryck, ljud, utomhus och bioreklam.

Ramverket har utvecklats med stöd av världens största annonsörer, reklambyråer, medieägare, teknikföretag och branschorganisationer och är resultatet av en 12 månader lång global insats ledd av GARM. CommToAct Planet har varit en av remissinstanserna i detta arbete.

Målet med ramverket (som är frivilligt) är att hjälpa alla annonsörer och deras partners att förstå och vidta positiva åtgärder för att minska koldioxidpåverkan från sina medieplaner. Kort och gott skapar det här möjlighet att jämföra äpplen och äpplen när det kommer till mätning av växthusgasutsläpp från olika mediekanaler.

”Det här är en världsnyhet och vi har följt arbetet noga från CommToAct och också fått vara en remissinstans. Ramverket blir en del av livscykelanalysen för olika medieslag och blir en viktig del att rapportera in i CSRD”, säger Karin Grohman, verksamhetsansvarig CommToAct.

Hur kan annonsörer, byråer eller medieägare påverka?

Annonsörer: Kontrollera att partners använder ramverket Global Media Sustainability Framework.

Byråer: Säkerställa att deras verktyg eller partners använder ramverket och beakta växthusgasutsläpp i sina medieplaner.

Medieägare: Tillhandahålla detaljerad data till annonsörer och byråer och kontinuerligt arbeta för att förbättra och anpassa datan för att möta behoven.

På tisdagen presenterades arbetet under Cannes Lions Festival of Creativity, modererat av Rob Rakowitz, Initiative Lead – The Global Alliance for Responsible Media och Anthony Falco, Global Director på Ad Net Zero.

”We’re excited to see how the industry accepts what we’re doing or is curious and wants to test and learn from the work that we are putting out into the industry as of last night”, säger Rob Rakowitz, Initiative Lead – The Global Alliance for Responsible Media.

Ladda ner Playbook för ramverket

Se hela panelsamtalet från dagen

Förutom det globala ramverket så lanserar CommToAct Planet en guide för hållbara medieköp. Guiden syftar till att vägleda och inspirera kring hur man kan vara med och reducera klimatavtrycket vid medieköp och distribution av media där mätning är en viktig del av arbetet.

Vänta inte med att ta action, du kan redan nu ta del av CommToActs guide för att minska växthusgaser inom reklam och marknadskommunikation med fokus på medieköp. Ladda ner guiden

Läs GARMs pressmeddelande i sin helhet

För mer information vänligen kontakta:
Karin Grohman, Verksamhetsansvarig CommToAct
0761-80 55 13
[email protected]

Om Ad Net Zero
Ad Net Zero är en global community som arbetar för att minska koldioxidutsläppen inom reklamindustrin. Genom samarbete och innovation strävar vi efter att skapa en hållbar framtid för media och reklam.

Om GARM
Global Alliance for Responsible Media (GARM) är en branschorganisation som samlar ledande aktörer inom reklam för att främja ansvarsfull och hållbar medieanvändning.

Om CommToAct
Den 4 maj 2023 lanserades initiativet CommToAct av Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer. Namnet grundar sig i att kommunikation är en viktig del i förflyttningen till ett mer hållbart samhälle, och syftar till att hitta gemensamma lösningar för marknadsförare och kommunikatörer. Initiativet CommToAct består av två delar, Planet och People som drivs med egna kommittéer och arbetsgrupper. 2024 anslöt även branschorganisationerna Sveriges Kommunikatörer och SWEDMA till initiativet. Vi vill tillsammans med våra medlemmar och samarbetspartners skapa förutsättningar för att bidra till FNs globala mål. Det gör vi genom att själva bidra men även genom påverkansarbete mot makthavare. Läs mer på www.commtoact.se

Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…

CommToAct People lanserar tre guider för att stärka mångfald och psykisk hälsa inom kommunikationsbranschen

CommToAct People presenterar tre guider som syftar till att främja mångfald, inkluderande kommunikation och psykisk hälsa inom branschen. Två av guiderna som handlar om att stärka mångfalden i branschen lanserades i maj och nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2024

På årets föreningsstämma den 22 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer och driva branschen framåt.
Fler artiklar