Elisabeth Trotzig går i pension efter 15 år som Reklamombudsman.


Reklamombudsmannens styrelse har utsett Peter Knutsson, departementsråd och enhetschef på Finansdepartementet, till ny reklamombudsman. Han efterträder Elisabeth Trotzig som efter 16 år som reklamombudsman går i pension till hösten. Reklamombudsmannen är näringslivets organisation för självreglering av reklam som verkar för en hög etisk nivå i all kommersiell marknadskommunikation riktad mot den svenska marknaden.

Reklamombudsmannen (RO) instiftades 2009 på initiativ av Sveriges Annonsörer och Näringslivets Delegation för Marknadsrätt. Motsvarande självregleringssystem för prövning av reklam finns i flera länder i Europa och i övriga delar av världen. Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) som tillämpar Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) sätter standard för vad som är god marknadsföringssed. Tillsammans med RO prövas cirka 600 anmälningar mot reklam årligen och nämnden har bland annat varit drivande i frågan om reklamidentifiering i influencer marketing samt utvecklat kriterier för bedömning av könsdiskriminerande reklam.

Peter Knutsson tar vid som ny reklamombudsman den 19 augusti 2024. Han är jurist och har en lång karriär inom svensk förvaltning. Peter brinner för konsumentfrågor och är väl förtrogen med konsumentlagstiftning både i Sverige och inom EU.

”Vi möter reklam överallt. Reklam är viktig och mår bra i en miljö med en kunnig bransch, med flexibla regelverk som utvecklas i takt med hur reklamen utvecklas och där oetisk reklam motverkas. Att få arbeta med att värna och utveckla en sådan miljö är ett stort förtroende”, säger Peter Knutsson.

”Peter har dokumenterat goda ledaregenskaper, förmåga att skapa givande samarbeten och erfarenhet av att leda förändring. Reklammarknaden förändras snabbt nu vilket ställer stora krav på att självregleringen fortsätter att utvecklas”, säger Helena Westin, styrelseordförande i Stiftelsen Reklamombudsmannen.

”Men innan Peter kliver på i augusti ska vi hylla och tacka Sveriges första reklamombudsman Elisabeth Trotzig! Elisabeth har gjort ett fantastiskt jobb med att skapa den organisation och viktiga verksamhet som Reklamombudsmannen idag är. Utan hennes entreprenöriella driv och förmåga att gå från idé till konkret verksamhet hade Sveriges reklamlandskap sett annorlunda ut. Det är en historisk insats som vi alla i branschen ska vara evigt tacksamma för”, säger Helena Westin.

Läs mer

Relaterade artiklar

Ny rapport från EU-kommissionen om säker och hållbar e-handel och granskning av det kinesiska företaget Shein  

Som säkert många av er har uppmärksammat har flera e-handelsföretag utanför Europa hamnat under lupp på sistone. Senast var det den kinesiska e-handelsplattformen Temu som utsattes för kritik och granskning av såväl Konsumentverket…

Nu är den här – Campus Marketings Utbildningskalender 2025

Så här ser vår utbildningskalender ut för 2025. Fylld med intressanta och lärorika program och kurser ledda av några av branschens bästa specialister.

Ny granskning av Konsumentverket – fortsatta problem med marknadens efterlevnad av 7a § prisinformationslagen

Vi har tidigare rapporterat om Konsumentverkets granskningar av hur marknaden efterlever reglerna i prisinformationslagens 7a § när det kommer att tidigare lägsta pris ska anges vid prissänkningar till konsumenter av specifika produkter.

Kristian Luuk och Daniel Hallberg leder årets 100-wattsgala

Den 6 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det för andra året i rad blir Kristian…
Fler artiklar