Mot bakgrund av nya rättstolkningar av alkohollagen uppdaterar nu Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen branschens rekommendationer gällande marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.


Alkoholbranschen har sedan 2006 en frivillig överenskommelse gällande egen reglering av ansvarfull marknadsföring för att säkerställa en hög nivå av etik och regelefterlevnad när det kommer till marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. Branschens självreglering, Alkoholgranskningsmannen (AGM), ansvarar för tillsynen av rekommendationerna och vägleder branschen till ansvarsfull marknadsföring.

– De mest framträdande förändringarna i rekommendationerna gäller tillämpningsområde och tolkning av bildregeln. Uppdateringen görs mot bakgrund av bland annat de domar som kommit från Patent- och Marknadsöverdomstolen och Högsta Domstolen under 2021, säger Hanna Riberdahl, VD för Sveriges Annonsörer.

Gällande tillämpningsområde säger lagstiftningen bland annat att svenska regler ska tillämpas på digital marknadsföring från svenska företag även när marknadsföringen riktar sig till utlandet. Detta ställer sig branschen nu frågande till.

– Svenska regler är betydligt striktare än andra länders och svenska företag får svårt att konkurrera. Vi menar därför att reglerna kan utgöra en otillåten exportrestriktion som bör prövas mot EU-rätten. Våra rekommendationer omfattar därför inte marknadsföring som riktar sig mot konsumenter i utlandet, säger Anna-Karin Fondberg, VD för Sveriges Bryggerier

Vad avser den så kallade bildregeln, så får bilder i alkoholreklam enligt lagtexten endast återge varan, råvaror som ingår i varan samt enstaka förpackning. Branschens tolkning utgår dock från Högsta domstolens dom från vintern 2021 som medger att det finns utrymme för andra föremål än de som anges i lagtexten så länge dessa är måttfulla och förmedlar saklig information, till exempel mat som passar till drycken i fråga. Tillsynsmyndigheten konsumentverket är dock av en annan uppfattning.

– Att mat tillsammans med alkohol är bra för folkhälsan är något som Sverige byggt alkoholpolitiken på sedan lång tid tillbaka. Även Systembolagets kommunikation vilar på denna utgångspunkt. Mat tillsammans med alkoholdrycker finns till och med som krav vid servering. Därför är det märkligt att konsumentverket gör en annan bedömning, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

De nya rekommendationerna kommer presenteras på ett öppet webbinarium den 19/10 kl.09.00-10.00 av Alkoholgranskningsmannen.
Anmälan görs här.

Ladda ner de nya rekommendationerna


För mer information, vänligen kontakta:

Sveriges Annonsörer
Hanna Riberdahl, VD
070 229 66 90
[email protected]

Sprit & Vinleverantörsföreningen
Anna De Geer, VD
[email protected]
070 698 35 35

Sveriges Bryggerier
Erika Danckwardt-Lillieström, Kommunikation & samhällskontakt
[email protected]
070 983 95 63


För mer information om rekommendationerna kontakta Alkoholgranskningsmannen:
Mattias Grundström.
0708 20 70 40
[email protected]

Relaterade artiklar

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…
Fler artiklar