I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som anpassar regelverket till utmaningarna i dagens reklamlandskap.
De uppdaterade reglerna innehåller bland annat ny och utvecklad vägledning kring:
- AI och algoritmer
- Influencermarknadsföring
- Marknadsföring till barn och ungdomar
- Miljöpåståenden
- Mångfald och inkludering
- Antikorruption
- Desinformation
Läs mer om nyheterna här på ICC:s internationella webbplats: What’s new in the ICC Code? – ICC – International Chamber of Commerce (iccwbo.org)
Ta del av regelverket här: ICC_2024_MarketingCode_2024.pdf (iccwbo.org)
En svensk översättning av regelverket kommer att lanseras av ICC Sverige under hösten 2024.
ICC:s regler gavs för första gången ut 1937 och har därefter löpande utvecklats och förbättrats. Idag är reglerna internationellt erkända och tillämpas antingen i sin helhet eller ligger till grund för nationell reglering i fler än 90 länder. I Sverige prövar Reklamombudsmannen reklam med utgångspunkt i den svenska översättningen av regelverket och reglerna har även kommit att påverka utgången i domstolsprövningar av marknadsföring.
Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss.
Ulrika Wendt, jurist
[email protected]
Jakob Rönnerbäck, jurist
[email protected]