Marknaden står inför fortsatta utmaningar med missvisande prisnedsättningar visar ny rapport från Konsumentverket. Den 1 september 2022 trädde en ny bestämmelse i prisinformationslagen i kraft. Kortfattat tydliggör bestämmelsen att det tidigare pris ska anges vid prissänkningar samt att det tidigare priset ska vara det lägsta pris som produkten har haft under de 30 senaste dagarna innan prissänkningen (7a § prisinformationslagen).

I rapporten hänvisas till en granskning som gjordes under hösten 2023 och som visade att näringsidkare inom e-handeln inte angav korrekt tidigare lägsta pris för 59 procent av de granskade produkterna. Skillnaderna är dock stora mellan olika typer av handel, exempelvis identifierades endast brister för 16 procent av de granskade produkterna inom hemelektronikbranschen jämfört med 79 procent för kategorin sport & fritids-branschen.

Även om dessa siffror inte är dagsaktuella och därför kanske inte ger en helt rättvisande bild av vart vi står idag så bör ni utvärdera hur ni arbetar med prisnedsättningar och om ni följer de krav som lagen ställer.

Konsumentverket sammanfattar i rapporten hur man från deras sida ser på rättsläget kring prisnedsättningsregeln i prisinformationslagen och hur den bör tolkas. Punkterna nedan kan ge viss vägledning till vad man enligt Konsumentverket bör tänka på.

  • 30-dagarspriset ska anges i omedelbar närhet till det nedsatta priset med en stil och storlek som är lätt att läsa.
  • Ytterligare referenspriser, såsom rekommenderat pris eller ordinarie pris är typiskt sett inte tillåtna (läs KOV:s resonemang och om möjliga undantagssituationer i Ställningstagande angående information om prissänkningar (KOVRS 2023:1)).
  • 30-dagarspriset behöver inte betecknas med begreppet ”tidigare lägsta pris” eller liknande, utan ett överkryssat pris svarar upp mot lagens krav, förutsatt att det överkryssade priset överensstämmer med det lägsta priset under föregående 30 dagar.

Mer vägledning från Konsumentverket finns att ta del av på deras webbplats samt i Vägledning om prisinformation respektive Ställningstagande angående information om prissänkningar (KOVRS 2023:1).

Mer vägledning kring vad man kan behöva tänka på för att tillämpa prisinformationsregeln finns även att ta del av i den digitala mikrokursen ”Prisinformationslagen” via Campus Marketing Online (ingår för medlemmar).  

Vi vill även påminna om att Sveriges Annonsörers jurister erbjuder er medlemmar kostnadsfri juridisk rådgivning inom frågor kopplade till reklam- och marknadsjuridik, däribland prisinformationsfrågor.

Har ni några frågor är ni även välkomna att kontakta oss.   


Ulrika Wendt, jurist  
[email protected]  
 

Jakob Rönnerbäck, jurist  
[email protected]  

Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…

GARM läggs ner, men vi fortsätter arbetet med brand safety och brand suitability 

Den 8 augusti fick Sveriges Annonsörer information från vår moderorganisation WFA att man väljer att lägga ned GARM pga. den stämning som X (tidigare Twitter) har riktat mot WFA, GARM och några av…

Det händer mycket kring plattformarna just nu …

Under sommaren har det varit stor aktivitet kring techplattformarna. Här kommer en kort sammanfattning av de största nyheterna. Tredjepartscookies består i Google Chrome. EU-riktar kritik mot Facebook och Instagrams ”pay or consent”-tjänst.
Fler artiklar