Under torsdagskvällen den 28 november korades årets effektivaste kommunikationsinsatser i Stockholms stadshus när 100-wattaren avgjordes för 30:e gången i ordningen. Mest prisade annonsören blev Klarna medan byrån med flest watt blev NORD DDB Stockholm.

Under torsdagskvällen korades vinnarna i den prestigefyllda kommunikationstävlingen 100-wattaren. 100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet.
Totalt delades 30 priser ut i valörerna 100, 75 och 50-watt.

Byråer med flest watt:

NORD DDB Stockholm 525W
Forsman & Bodenfors 325W
Åkestam Holst NoA 300W
INGO 200W

Annonsörer med flest watt:

Klarna 300W
Sandvik 225W
Burger King 200W
McDonald´s Sverige 175W
IKEA 175W

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2019:

Samhällsansvar & Ideellt

100-watt, Hur ska tomten hitta?, Stockholms Stadsmission, Tillsammans
75-watt, Kylskåpet, Göteborgs Stadsmission, Dear Friends
50-watt, The World’s Most Claustrophobic Cinema, Göteborg Film Festival, Stendahls

Företag

100-watt, Get Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm
75-watt, DO Black – Världens första kreditkort med en CO2-limit, Doconomy, RBK
50-watt, The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors

Employer Branding

100-watt, The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors
75-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald´s Sverige, NORD DDB Stockholm
50-watt, En större uppgift, Polismyndigheten, Prime Weber Shandwick / Scream

Internationellt

100-watt, Get Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm
75-watt, The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors
50-watt, DO Black – Världens första kreditkort med en CO2-limit, Doconomy, RBK

Framsiktigt

100-watt, Grönborg Live, Oddset Svenska Spel Sport & Casino, Perfect Fools
75-watt, Craft a western Whopper, Burger King, INGO
50-watt, Ölavtalet, Norrlands Guld Spendrups, Akestam Holst NoA

100-fattaren

100-watt, Försvarsmakten, Försvarsmakten, Volt
75-watt, BrommaGirls, BP Nike Stadium, River
50-watt, Där Livet Händer, IKEA, Åkestam Holst NoA

Strategisk Design

100-watt, McDonald’s Brand Reset, McDonald´s Sverige, NORD DDB Stockholm
75-watt, Arenans Barn, Swedbank/Friends, Brand Union Stockholm
50-watt, Vattenfall Rebranding, Vattenfall, NORD DDB Stockholm

Konsument Singel

100-watt, Bagge hittar drömjobbet med Blocket Jobb, Blocket, Emakina DBG
75-watt, Craft a western Whopper, Burger King, INGO
50-watt, Idolen, IKEA, Åkestam Holst NoA

Konsument Multi

100-watt, Allergikampanjen, Apoteket, Forsman & Bodenfors
75-watt, Ketchupeffekten, Felix, Åkestam Holst NoA
50-watt, 50/50, Burger King, INGO

Långsiktigt

100-watt, Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm
75-watt, Där Livet Händer, IKEA, Åkestam Holst NOA
50-watt, Com Hem till ett nytt koncept som slagit alla rekord, Com Hem, M&C Saatchi

För mer information och frågor, vänligen kontakta:
Hanna Riberdahl. Vd, 0702-29 66 90, [email protected]
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, 0703-50 22 81, [email protected]

Om 100-wattaren:
Reklamtävlingen 100-wattaren har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs gärna mer på 100wattaren.se.

Relaterade artiklar

Vi har släppt 6 nya mikrokurser på Campus Marketing Online – plattformen för dig som vill lära dig mer om marknadsföring som ger effekt

Utöver det som ingår i medlemskapet erbjuder vi mikrokurser via vår digitala utbildningsplattform Campus Marketing Online. Våra mikrokurser är avsedda för individuella självstudier och är 15–20 minuter långa. Nu har vi släppt 6…

Nyhet! Marknadsinsikter i poddversion

I samarbete med Bauer Media och Vi hörs! släpper vi vår första podd. Hör Carin Fredlund prata långsiktig varumärkesvård med Bauer Medias försäljningsdirektör Johnny Strömgren och konceptutvecklare Anki Berglund. En gång per kvartal…

Hur ser det ut med mångfald, inkludering, jämställdhet och psykisk ohälsa i marknad- och kommunikationsbranschen?

Nu genomförs den globala studien som undersöker mångfald och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen av The World Federation of Advertisers (WFA) och European Associations of Communication Agencies (EACA). Sveriges Annonsörer går tillsammans med SWEDMA, KOMM, Sveriges…

”Netto noll klimatavtryck” fälls av Patent- och marknadsdomstolen

Arla fälls av Patent- och marknadsdomstolen för sin användning av begreppet ”Netto noll klimatavtryck” på sina mjölkförpackningar. Domen visar hur svårt det är att använda sig av miljöpåståenden i sin marknadsföring.
Fler artiklar