I dag, den 15 augusti, öppnar 100-wattaren 2019 för inlämning av tävlingsbidrag. I samband med öppnandet offentliggörs också årets jury som består av 70 branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag. Tillsammans ska juryn granska bidrag och kora de mest effektiva kommunikationsinsatserna på prisutdelningen och galan i Stockholms stadshus den 28 november. 

100-wattaren har funnits sedan 1990 och belönar kreativ kommunikation som gett effekt. Bland förra årets vinnare hittar vi annonsörer som Reportrar utan gränser, Adobe, Tele2, Cancerfonden, IKEA, Arla, Klarna, SBAB, Delicato, Zeta, Electrolux, Halebop och Volvo.

– Vi är otroligt glada och stolta över årets kompetenta jury och hoppas att de kommer få många bidrag att jobba med. 100-wattaren som i år arrangeras för 30:e gången är en unik tävling och extra viktig då det behövs både kreativ höjd och bevisad stor effekt för att belönas av juryn, säger Hanna Riberdahl, VD Sveriges Annonsörer.

Bidragsinlämningen öppnar klockan 12.00 den 15 augusti och stänger den 11 september (12.00). Årets galakväll och prisutdelning går av stapeln i Stockholms stadshus den 28 november.

För mer information vänligen kontakta:
Ulrika Strallhofer, projektledare för 100-wattaren, 0703-50 22 81, [email protected]

Jurygrupp Konsument

Cecilia Rosendahl-Lavén, Marknad- och kommunikationschef, AMF (ordförande)
Annika Jerveland, CCO, Linas Matkasse
Eva Österberg, Marketing Manager, Circle K
Lars Höglin, Brand Manager, O’Learys
Jimmy Rodhelind, CEO, Jung Relations
Jerker Winther, Head of strategy & planning, Åkestam Holst
Mandarva Stenborg, VD, Abby Priest
William Sävblom, Chief Data and Insights Officer, Wavemaker
Clara Grelsson, VD, Mindshare
Morgan Sandström, Senior Consultant Analytics, Kantar

Jurygrupp Företag & Employer Branding

Linus Almqvist, Kommunikationschef, Ramboll Sverige (ordförande)
Helene Löfgren, Marketing Director, Sector Alarm
Kendra Ibsen, Manager Market Communication, Telenor
Emelie Friis, CMO, Kronans Apotek
Ashkan Azadi, Brand Strategist, Happy Forsman & Bodenfors
Calle Österberg, Creative Director, Dear Friends
Stefan Rydén, Head of Insight & strategic planning, Spotlight
Christine Völcker, VD, Carat
Stefan Szczepanski, Head of Digital, IUM
Gunilla Wulkan, Managing Partner, Augur

Jurygrupp Internationellt & Strategisk Design

Staffan Arvas, Head of Marketing Communications, Scania (ordförande)
Eleonore Säll, Global marknadschef, Gant
Sargon Demirdag, Head of Marketing, Samsung
Viktoria Thormark, Marknadschef, Orkla Confectionary & Snacks
Per Jaldeborg, Strategiskt ansvarig/Partner, Bloomy Ideas
Mary Petrini Jaldeborg, Managing Director & Partner, Bold
Jacob Norstedt, Creative Director & Partner, Silver
Cecilia Ross, Rådgivare och kundansvarig, AdOn Media Nordic
Bianca Franklin, Client Director, Tre Kronor Media
Peter Blid, Strategic Advisor/Marketing Manager, Novus

Jurygrupp Långsiktigt

Anne Gro Gulla, fd Marknadsdirektör, Telia (ordförande)
Maria Mossenberg, Head of Corporate Affairs, Danone Nordics
Jeff Jackett, fd Group Head of Marketing and Brand, Clas Ohlson och McDonald’s
Neda Kanni, Mediechef, ICA
Åsa Marklund, COO, Emakina
Pontus Karlsson, CEO & Partner, ANR BBDO
Mehrnaz Bejne, Projektledare/VD, Garbergs
Håkan Gustafsson, Strategy & Planning Director, PHD
Catarina Larsén, vice Vd, OMD
Cajsa Wirén, Nepa

Jurygrupp Framsiktigt

Joakim Mörnefält, Kommunikationsdirektör, Svenska Spel (ordförande)
Åse Ericson, Sverigechef, Storytel
Marcus Lind, Creative Lead, TUI Nordic
Klara Bodinson, Marketing Project Manager Campaign, NK
Allex Olsson, PR & Digital Growth Marketer, Ehrenstråhle
Gunnar Skarland, Creative Director, Folkspel Inhouse
Johan Bello, ECD / Partner, ACNE
Jenny Ferngren, Client Services Director, MediaCom
Åsa Schmidt, Partner & Client Director, HowCom
Björn Lindholm, Managing Director Nordics, IAS

Jurygrupp Samhällsansvar & Ideellt

Malin Thiel, Enhetschef Privatmarknad, SOS Barnbyar (ordförande)
Anna Lundh, Ansvarig Givarrelationer Marknad, Stockholms Stadsmission
Konstantinos Irina, Marknadschef, Arbetsförmedlingen
Dicran Sarafian, Varumärkeschef, Läkarmissionen
Joel Ekstrand, Art Director, NORD DDB
Samuel Skwarski, PR-kreatör, Volt
Aynur Isayeva, Projektledare, Gullers Grupp
Jenni Norin, Head of Digital, Scream
Ida Fröjdh, Head of Insights & Analytics, Bizkit Havas
Fredrik Siljelöf, Senior Insight Director, Xtreme Business Insight

Jurygrupp 100-fattaren

Roshanak Fatahian, Client Director, Making Waves (ordförande)
Christina Knight, Creative Director, The Amazing Society
Jonna Oxell, Digital planerare, MediaCom
Klas Björkhagen, VD/varumärkesstrateg, Brand Reality
Johanna Sahlman, Head of Halebop GTM, Halebop
Mina Billing, Senior Group Social Media Manager, Electrolux
Henrik Ströby, Planner, Skandia
Amjad Aloul, VD/projektledare, Crossborder Communication
David Khabbazi, VD/digital strateg, I am collective AB
Per Leander, VD, Pear Group

Läs mer om 100-wattaren

Relaterade artiklar

Blomstrande svensk ekonomi under kreativ revolution

Det är 1950-talet i Sverige. Och trots det Kalla Kriget fortsätter svensk ekonomi att blomstra. I världen sker samtidigt en stor teknikutveckling som påverkar allt från kommunikation till konsumtion. 1951 lanseras exempelvis det…

Nu uppdateras ICC:s marknadsföringskod 

I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som…

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…
Fler artiklar