Den 30 april gick EU-kommissionen ut med ett pressmeddelande om att man tillsammans med tillsynsmyndigheterna på konsumentområdet inom EU (”CPC-nätverket”), däribland Konsumentverket, kritiserat 20 flygbolag för användning av vilseledande miljöpåståenden.
Kommissionen och CPC-nätverket har uppmärksammat ett antal marknadsföringsgrepp som man menar kan röra sig om vilseledande användning av miljöpåståenden. Exempelvis har man reagerat på flygbolagens användning av påståenden som rör klimatkompensationer. Man har då lyft fram att flygbolagen:
- ger en felaktig bild av att konsumenterna kan minska eller helt kompensera för sina koldioxidutsläpp genom att betala en tilläggsavgift för att finansiera klimatprojekt med mindre miljöpåverkan eller stödja användningen av alternativa flygbränslen, och att flygbolagen
- påstår att de går över till nettonollutsläpp av växthusgaser eller förbättrar sin miljöprestanda, utan att de lägger fram tydliga och verifierbara åtaganden och mål, eller använder ett oberoende övervakningssystem.
Nu ges de tillskrivna flygbolagen chansen att åtgärda de brister som kommissionen och CPC-nätverket identifierat. Om det inte görs kan det bli tal om sanktioner.
Läs pressmeddelandet från EU-kommissionen här.
Vad gäller påståenden som bygger på klimatkompensation vill vi även upplysa om att det tillkommer nya regler som är planerade att börja gälla under Q3 2026. Reglerna är beslutade på EU-nivå och ingår i direktivet Empowering consumers for the green transition. En av nyheterna i direktivet innebär att det kommer att bli otillåtet att baserat på klimatkompensationer påstå att en viss produkt har en neutral, reducerat eller positiv påverkan på miljön. Däremot utesluter inte bestämmelsen att denna typ av påståenden görs på en mer övergripande företagsnivå.
Läs mer om nyheter i EU-direktivet Empowering consumers for the green transition här.
/Ulrika Wendt, jurist, Jakob Rönnerbäck, jurist