Sveriges Annonsörer söker en jurist med specialisering på marknadsförings- och immaterialrätt

Skulle du vara intresserad av att arbeta med att tillsammans med oss i organisationen att skapa en ansvarsfull marknadsföring som ger effekt genom att stödja våra medlemmar och vara med och driva viktiga branschfrågor?

Vi söker nu en jurist med ett starkt intresse för marknadsföringsrätt och ansvarsfull marknadsföring som ska vara en av två jurister i vårt juristteam vilka arbetar i tät samverkan med ett gemensamt ansvar för arbetsuppgifterna.

Om tjänsten

Vi söker dig som är jurist med specialisering på juridik inom kommunikationsområdet, såsom marknadsförings-, immaterialrätt och gärna kunskap och intresse för dataprivacy och som vill agera som rådgivare till våra medlemmar, arbeta proaktivt med utbildande insatser inom marknadsföringsrätten samt driva och engagera sig i aktuella marknadsrättsliga frågor både inom Sverige, EU och globalt.

Som jurist på Sveriges Annonsörer kommer du arbeta med många olika kontaktytor – medlemmarna, medierna, andra intresse-/branschorganisationer, politiska beslutsfattare samt med vår globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). Och självklart i nära samverkan med dina övriga kollegor inom Sveriges Annonsörer. Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde snarast möjligt.

Som jurist på Sveriges Annonsörer kommer du ha en central och viktig roll för hela verksamheten. I rollen ingår bland annat:

  • Rådgivning och utbildning till medlemmar inom marknadsföringsrätt och immaterialrätt
  • Gemensamt ansvar för forum som vänder sig till juristerna på våra medlemsföretag
  • Ansvarig eller delaktig i våra branschinitiativ, framför allt med fokus på dataprivacy och ansvarsfull marknadsföring
  • Delaktig i globala nätverk inom WFA (World Federation of Advertisers)
  • Utformning av remissvar vad gäller olika förslag på lagstiftning på marknadsförings-/konsumenträttens område
  • Framtagande av avtalsrekommendationer och guider till medlemmar i marknadsrättsliga frågor
  • Inhouse-juridik i övrigt t.ex. hjälpa till vid upprättande/granskning av avtal och/eller vid framtagande av protokoll och handlingar vid styrelsemöten och årsstämmor

Förutom ovanstående är du en viktig del i utvecklingen av Sveriges Annonsörers värdeskapande medlemstjänster och har en viktig och påverkande roll i branschen. Vår juridiska rådgivning är något som värderas mycket högt av våra medlemmar.

Du rapporterar till VD och arbetar i tät samverkan med din juristkollega och hela teamet på Sveriges Annonsörer.

Om dig

Du har juristexamen, har arbetat minst 5 år och har utvecklat gedigen kunskap inom marknadsförings- och immaterialrätt – främst upphovsrätt, varumärkesrätt och lagen om namn och bild i reklam. Du har erfarenhet antingen från advokatbyrå, som bolagsjurist och/eller som jurist inom bransch/-intresseorganisation. Du har även kunskap om annan kommunikationsrelaterad juridik såsom GDPR samt juridiken kring cookies, hantering av data etc. I övrigt är det en fördel om du har kunskap kring avtalsrätt och licenser inom immaterialrätt. Du behöver både gilla att ha direkt kontakt med potentiella och befintliga medlemmar men även ha strategisk höjd att kunna utveckla vår marknadsrättsliga rådgivning, driva arbetsgrupper och projekt.

Du trivs i att snabbt sätta dig in i nya arbetssituationer och är strukturerad och noggrann. Som person har du god kommunikationsförmåga och är duktig på att samarbeta. Du har god analytisk förmåga, är lösningsorienterad och har ett genuint intresse av människor och våra medlemmar i synnerhet. För oss är det en självklarhet att du är serviceinriktad och alltid sätter medlemmen i fokus. Du är bra på att kommunicera med andra, både på svenska och engelska, i tal och skrift.

Då vi är en liten organisation värdesätter vi din personlighet högt.

Om Sveriges Annonsörer  

Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation som har funnits sedan 1924. Vi är de som företräder Sveriges marknadsförares gemensamma intressen. Vi värnar om ansvarsfull marknadsföring, att företag och verksamheter ska få bästa möjliga effekt av sina marknadsinvesteringar och vi visar vägen i en alltmer snabbföränderlig och komplex omvärld. Vi har idag ca 400 medlemsföretag med drygt 5 000 marknadsförare representerade inom 26 olika branscher och är den enda intresseorganisationen som är exklusiv för köpare av marknadsföring.

Vi behövs – nu mer än någonsin. Digitalisering har gett oss marknadsförare många nya möjligheter men också många nya utmaningar. Globalisering och grön omställning påverkar marknadsföringslandskapet i grunden. Sjunkande effekter av marknadsinvesteringar och en obalans mellan kortsiktiga och långsiktiga effekter är ett hot mot konkurrenskraft och en hållbar tillväxt. Utmaningarna är omöjliga att hantera på egen hand och kräver därför samverkan och branschgemensamma lösningar.

Vi driver därför flera viktiga branschinitiativ inom områdena effekt, transparens, ansvar och hållbarhet för att stödja och vägleda våra medlemmar och vi gör det i tätt samarbete med vår globala organisation WFA (World Federation of Advertisers) då många utmaningar är globala. Vi tar fram fakta i form av rapporter och vi bygger kunskap genom webinars, nätverk och vår utbildningsplattform. Vi vägleder genom guider, rekommendationer och rådgivning samt genom att skapa standards där vi certifierar hela branschen. Det gör vi tillsammans med våra medlemmar och andra branschaktörer för att skapa förutsättningar.

Sveriges Annonsörer har idag 9 anställda. Här är det högt i tak, stort engagemang och nära samverkan. Hos oss får du en trygg anställning med marknadsmässig lön och bra förmåner. Vi tillämpar ett flexibelt arbetssätt och en hybrid lösning mellan hemmakontor och vårt centralt belägna kontor på Klara Östra Kyrkogata 2b. Läs gärna mer på www.sverigsannonsorer.se

Kontakt

Välkommen med din ansökan och CV via mail till VD Hanna Riberdahl på [email protected]. Urval sker löpande och sista ansökningsdag är 15 juli. Tjänsten kan komma tillsättas innan sista ansökningsdatum så ansök snarast! Eventuella frågor om tjänsten besvaras av Ulrika Wendt, [email protected] eller tel: 0761-001337

Relaterade artiklar

Möt årets 100-wattsjury – tävlingen är öppen

Årets namnstarka jury ska granska bidrag och kora de kommunikationsinsatser som har skapat mest effekt. Juryn består av branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag.

Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2022 – tävla och var med i forskning om kommunikation som ger effekt

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2022, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlande bidrag är inte bara med och tävlar om årets utmärkelser, utan bidrar…

Hanna Riberdahl är Årets Branschpersonlighet 2022!

Vi är så stolta över Hannas först fina nominering och nu vinst under Stockholm MediaWeek som arrangeras av Sveriges Mediebyråer. Du gör ett fantastiskt jobb och är så värd utnämningen!

Större transparens när man annonserar i Walled Gardens

Europeiska Unionen (EU) har formellt beslutat om att Digital Markets Act (DMA) ska antas. DMA är en ny lag som syftar till att skapa större insyn och bättre transparens för alla som annonserar…
Fler artiklar