Marknadsförarens guide till influencer marketing

Juridiken runt influencer marketing kan kännas snårig, och våra jurister Niklas Briselius och Tobias Eltell får ofta frågor från våra medlemmar om exempelvis reklammarkering, samarbetsavtal och vad som egentligen klassas som marknadsföring. Därför ägnade vi hela första avsnittet i vår podinarserie om influencer marketing åt att besvara några av de vanligaste frågorna. En av dem är: Räknas det som marknadsföring även om vi ”bara” har skickat produkter och tjänster till influencern?

Jurist Tobias Eltell svarar:
”Att ”bara” skicka en produkt eller förse någon med tjänster behöver inte betyda att vi befinner oss på reklamskalan. Det hela kokar ner till huruvida det finns någon förväntan från marknadsföraren på en motprestation från influencerns sida och i nästa steg om influencern infriar förväntningarna. Det behöver inte finnas ett skriftligt eller muntligt avtal, men det kan som sagt finnas en förväntan från marknadsföraren att influencern ska omnämna produkten eller tjänsten. Om influencern inte skriver något så kanske det underförstått inte kommer fler produkter. Så det får avgöras från fall till fall.

Vi brukar säga att ju mer bakbunden influencern är i sin yttrandefrihet desto mer glider det över till marknadsföring. Och ett exempel är om personen i fråga får produkter som står snyggt och prydligt utanför dörren en torsdag och det ligger lite i sakens natur att man ska skriva positivt om produkterna, för annars kanske det inte kommer en ny leverans nästa torsdag. Men att bara skicka produkter eller tjänster till en influencer behöver absolut inte betyda att det är marknadsföring. En eventuell motprestation från influencern blir alltså central i sammanhanget. Däremot kan det vara ett skattemässigt problem. Skatteverket har skönstaxerat ganska många influencers för att de inte tar upp varor och tjänster i deklarationen.”

Fler frågor och svar hittar du i podinar-avsnittet där Niklas Briselius och Tobias Eltell hjälper oss att reda ut juridiken runt influencer marketing tillsammans med Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl.

För dig som vill ha ytterligare vägledning i juridiska frågor och ta del av domstolspraxis – skaffa ”Marknadsförarens guide till influencer marketing”. Medlemmar i Sveriges Annonsörer laddar ned den gratis, övriga kan beställa den.

Relaterade artiklar

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…
Fler artiklar