Den 9 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Jakob Rönnerbäck. Jakob kommer senast från Stiftelsen Reklamombudsmannen där han arbetat som jurist. Jakob kommer att bidra med stor kunskap om marknadsföringsjuridik och bli ett härligt tillskott till vårt fantastiska team på Sveriges Annonsörer.

Vi ställde 5 frågor till Jakob för att lära känna honom lite bättre:


Varför ville du börja jobba hos Sveriges Annonsörer?
Reklam är en viktig kraft för företag som vill nå genom bruset och nå såväl nya som tidigare kunder. Ibland möts dock annonsörer av en djungel av olika juridiska frågor, det kan exempelvis röra regler för miljöpåståenden eller för prisangivelser. Att få möjlighet att direkt hjälpa marknadsförare att hitta juridiska lösningar har lockat mig. Utöver den juridiska rådgivningen gör Sveriges Annonsörer mycket annat spännande och det inom ett stort antal viktiga områden för branschen, inte minst initiativen om dataetik och hållbarhet.

Vad gör du när du inte jobbar?
Utöver att umgås med vänner och familj så gillar jag att spela badminton, gå på konserter och att strosa runt på stadens museum. Ni kan även hitta mig på läktaren när Hammarby spelar fotboll.

Var bor du?
Jag bor i en lägenhet på Södermalm sedan några år tillbaka efter att ha bott i Uppsala under studietiden.

Vart går din drömresa?
Just nu skulle jag gärna resa till Neapel, en stad med rik historia och ett häftigt fotbollslag.

Berätta något om dig som inte så många vet.
Jag saknar än så länge körkort, men jobbar på det! Förhoppningsvis blir det en road trip genom Sverige i sommar – med mig bakom ratten.

Vill du komma i kontakt med Jakob:

[email protected]
0761-39 32 80

Ta hjälp av våra jurister

Kontakta våra jurister när du vill undvika obehagliga juridiska överraskningar i ditt arbete med marknadskommunikation. Den marknadsjuridiska rådgivningstjänsten är exklusiv och ingår i ert medlemskap.
Relaterade artiklar

Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2023 – välkommen att tävla med din kommunikation som gett effekt!

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Lagom mix skapar bäst effekt: visar ny forskningsrapport

Sveriges Annonsörer och NoA Consultings genomför varje år en studie för att hitta gemensamma nämnare hos kampanjer som har skapat bäst effekt i Sverige och som visat detta genom att tävla i 100-wattaren.…

Vill du engagera dig i något av våra branschinitiativ?  

Vi öppnar nu upp för fler medlemmar att engagera sig i något av våra branschinitiativ inom Sveriges Annonsörer. Läs mer om initiativen, vad vi jobbar med och vem du ska kontakta om du…

Nu börjar Digital Services Act att gälla för de största plattformarna – ger användare bättre trygghet och transparens 

Från och med nu måste sjutton mycket stora plattformar som Facebook, Linkedin, Google Play, Youtube, med flera samt de två större sökmotorerna Bing och Google search uppfylla sina skyldigheter enligt DSA – Digital…
Fler artiklar